Jan Faix - Blog | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Jan Faix Praha

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Jan Faix si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.


Blog

Rozhovor na Frontman.cz

Upraveno:

Jan Faix: Základním hudebním nástrojem je lidská imaginace

Soudobá hudba, rock i alternativa. “Bez zkušenosti s undergroundem bych se nedostal ani k moderní vážné hudbě ani k metalu a country,” vysvětluje další v sérii SIDEMAN, klávesista, zvukový experimentátor, ale také hudební publicista a učitel Jan Faix.

rozhovor na Frontman.cz

Reportáž o Skrytém půvabu byrokracie na ČT v pořadu Doutnák:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/11747906256-doutnak/217562254100010-pozdejsi-zivot-undergroundu/0/47853-skryty-puvab-byrokracie/ 

Stratocluster: Jabka Hrušky Meotary; Count Portmon: Sony​-​TCM​-​359V (recenze v HIS Voice, 2015)

Autor: Jan Sůsa16.3.2015

Stratocluster: Jabka Hrušky Meotary

Count Portmon: Sony-TCM-359V

Meteorismo (http://meteorismorecords.blogspot.cz/)

Hudební formace Stratocluster vrací po debutovém albu Tamanrasset(Signals from Arkaim, 2014) úder s trochu podivným názvem Jabka Hrušky Meotary. Obsah alba tvoří jednadvacet ještě mnohem podivnějších fragmentů nahraných pomocí kazetového diktafonu Sony TCM-359v. Pomuchlaný a zkroucený zvuk kazetové pásky definuje celé album, i ty nejomšelejší bootlegy proti němu zní jako vypiplané studiové skvosty. Zajímavé je sledovat vývoj od první obývákové nahrávky zachycující zrod uskupení. Narozdíl od předchozího více jazzového pojetí se velmi často objevují ulítlé vokální kreace evokující nejen zvířecí říši - natolik procítěné bečení (06-b07) se jen tak nenajde ani na sebeavantgardnějších hudebních nosičích. Postupy improvizace a freejazzu jsou sice stále patrné, ale hudebníci své hráčské umění nedávají zbytečně na odiv, ani se nebalí do smrtelné vážnosti. Od jiných improvizačních uskupení se Stratocluster liší nejen šílenou hrou na banjo nebo ústy vydávanými zvuky (zpěv to opravdu není), ale hlavně ničím neskrývanou a všudypřítomnou radostí ze společného šumaření.

Kouzlo nahrávky tkví hlavně v konceptu ukrytého diktafonu, kdy si možná už ani jeho vlastník není jistý, zda právě nahrává nebo ne. Posluchač se dostává do zvláštních meziprostorů zkoušející formace, kromě svérázné hudby slyšíme dohadování hudebníků, glosy právě odehraného ("To byla možná nejlepší věc... Nahrávals to? Řekni mi, žes to nahrával... YES, yes."), nevyhnutelné zvukové tápání, ale v tracku 05-3 třeba i über-virtuózní sólo na harmoniku. Receptu na smažený řízek se nedočkáme, v osmnáctivteřinovém tracku 10-01 je pouze nakousnut, zato se v následujících eskapádách dočkáme velmi zodpovědně provedené hudební lobotomie. Humor se do bouřlivě kvasící improvizace vkrádá s náležitou grácií a přes veškeré estrádní kamikadze nejde o prvoplánovité bavičství. Cirkus bez zvířat snad bude do budoucna docela dobře udržitelný model, návštěvníci mohou ke své radosti dráždit a přikrmovat heretické jazzmany ze Stratoclusteru. Album je volně k poslechu či stažení, zároveň vychází v půvabném papírově-gumičkovém obalu z dílny Maxe Másla jak jinak než na kazetě, která dle slov tvůrců uspokojí každého fetišistu nejméně na dva měsíce. 

Druhý recenzovaný titul je s prvním úzce spojen použitím diktafonu Sony TCM-359v, který zároveň tvoří jeho název. Album je zádušní mší za zesnulý exemplář tohoto důmyslného přístroje ("To už dneska skoro nikdo nezná, to je walkman."), umožňující mj. změnu rychlosti oběma směry, dvě nastavení citlivosti interního mikrofonu nebo připojení externího. Autor se nenechal spoutat vlastním konceptem a některé zvuky náležitě upravil ve zvukovém editoru, popřípadě prohnal arzenálem páskových opakovačů. Výsledkem je vysoce proměnlivá lo-fi koláž zvuků nejrůznějších nálad. Abstraktní noise zbavený nadbytečné zuřivosti střídají zemité a konkrétní terénní nahrávky ("Myslíš si, vole, že takovejhle život mám rád, ty vole? Já tě zabiju... Našel jsem boty..."). Nahrávka se rychle přesouvá od příjemných a neidentifikovatelných rytmů (Ritual pt.2, Budějovický majáles 2012, Precarious conscience of feeling of running time), občas kořeněných syntezátorem (Schnitzel rhapsody), k organickému hlučení snad ze školní chodby (Zelooo) a jiným zvukovým kouskům. Společně s překrásným obalem doporučuji k poslechu hlavně inženýrům ze Sony, ať si uvědomí, jaký to hudební nástroj vlastně sestrojili.

 

Recenze - Count Portmon (Vital Weekly)

Upraveno:

COUNT PORTMON (CDR by Poli5)


Count Portman is a solo project of the Prague based musician, journalist and teacher Jan Faix. He works with tape players and analogue electronics. He has released his solo music at the Russian net label Clinical Archives. He is also playing in bands Tembryo and Levi-Faix. In his solo music he experiments with electronics and tapes and use them in a non-standard way.This untitled release is at Poli5, a musical platform which released the hand-made covered CDR. The album starts with a track based on synths and samples. The atmosphere is psychedelic, created by a lot of echo. The second track is based on a looped voice, which changes slowly in intensity, and the track gets more and more complex. The third track is full of field-recordings and again some non-definable glitches. Some ongoing electronic layers take care of depth into the composition. The music is subtle created, completely different than the following tracks, which is created with a lot of feedback, distortion and destructing noises. Number five is a beautiful synth track, with a nice melody. The sixth track is a nice experiment with tapes, different tapespeed, tape scratching and more. A happy break between the serious tracks. The seventy track is like a psychotrip with lots of different sounds created by voices, upcoming musical parts of popular music and some white noise as base. The last track is a beautiful ambient track with a looped tape I guess with sounds which refer to frogs, sounds like glitches and some non-definable rhythmical sounds. The atmosphere is easy-going and beautiful to lay-back and to repeat the track again and again. (JKH)
Address: http://www.poli5.cz

http://www.vitalweekly.net/958.html