Jorba - O kapele | Bandzone.cz
BZ si odteď na mobilu užijete lépe díky partnerovi redesignu GoGEN.

Jorba world music-fusion / Semily

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Jhala of Bharavi raag
    Nezařazeno
  • Alap of Bhairavi Raag ( opening )
    Nezařazeno
  • Jod Bhairavi Road
    Nezařazeno

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Z důvodů ochrany proti spamu jsou kontakty skryté a chráněné captchou. CAPTCHA je většinou různě zdeformovaný obrázek obsahující text, který má ověřit, zda u počítače sedí člověk anebo jde o robota. Robot totiž nedokáže rozpoznat text, který se na obrázku nachází. CAPTCHA slouží k tomu, aby automatizovaní roboti neposílali nevyžádanou poštu (tzv. spam) na uvedené emailové adresy.

Dodatečné info

Jorba
- projekt J. Čapky a L. Pilnaje zaměřený na volnou interpretaci indických rág, . S důrazem (Jor - sanskrt) na ctění základních pravidel přednesu rágy včetně prostoru pro improvizaci a inovaci.
    K tomu značně přispívá použítí didgeridoo v roli perkusí Tabla a harmonického dronu Tampury, citlivě podporující hlavní melodickou linku Sitár.
   Jak strunná sitár-surbahar tak i dechové didgeridoo jsou nástroje z pradávných kultur s širokým alikvótním rozsahem jenž se dokonale proplétá v průběhu přednesu dle emočního záměru Rágy.
   Jádro jejich hudebního přednesu spočívá v uvolnění a instrumentální brilantnosti (Sattwa - sanskrt).

Bio a historie

Jakub Čapka - sitár-surbahar. ...

Lukáš Pilnaj - didgeridoo . Hráč, učitel a výrobce od  roku 2001. V různých projektech a žánrech rozvijí možnosti tohoto prastarehé nástroje australských domorodců v jeho osobitém pojetí. Strávil rok na cestách v Indii kde studoval Tabla, flétnu Bansuri a klasický zpěv. Bio, Hudba a prodejní galerie nástrojů na www.pilnaj.com  .

Rāga  "barva", "nálada" nebo někdy překládáno jako "to, co barví mysl".      (Wikipedia)

Rága není stupnicí, ale obsahuje uspořádané sekvence tónů. Není ani čistou improvizací, jak je někdy nesprávně chápána.Je spíše kompozicí s danou strukturou avšak dostatečným prostorem pro interpretaci a improvizaci. Zachycuje nálady, jemné emoční stavy

Pravidla rágy: Rága musí mít alespoň pět not, Rága musí obsahovat alespoň jeden z čistých tónů stupnice, Rága musí být příjemná pro posluchače

"To, co je dhváni (zvuk s významem), je pokryto svárami (notami), je z určité varny (barvou) a je příjemné pro mysl lidí se nazývá rāga" – Matanga Muni, z Brihaddéši

Fáze přednesu rágy na sitár

  • Alap: úvodní pomalá improvizační část rágy bez rytmu, ve které hráč představí základní tóny rágy a hlavní hudební figury, nejvíce se projeví zdatnost a přesnost hráče.
  • Džod (nebo džor): navazuje na alap. Taktéž improvizační část, avšak stojící na střídání gatu a tánu, již v rytmu bez daného taktu.
  • Džhala: rychlá improvizační pasáž, která většinou uzavírá rágu. Typické jsou rychlé kombinace úhozů na hlavní hrací strunu a rytmické struny čikarí.