IQ:60 - O kapele | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

IQ:60 punk-rock'n'roll / Havířov

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

  • PIVO NENÍ VODA /Sokolík 26.12.2019/ LIVE 348 ×
  • RÁNO /Sokolík 26.12.2019/ LIVE 234 ×
  • ZEMŘEL MI BYT 1 508 ×
  • VÁNOCE - 2017 1 308 ×
  • CHLAPEČEK - 2016 1 332 ×
  • DEMAGOGIE - 2016 1 221 ×
  • BUŘT - 2016 1 161 ×
  • KILO - 2016 1 136 ×
  • VLAJKA - 2016 1 126 ×
  • KŘEPELIČKA - 2016 1 057 ×
  • dívka 942 ×
  • veřejný obraz 870 ×
  • město a vesnice 833 ×
  • tvoje promoce 799 ×
  • shořel mi byt / voc brávek/ 393 ×
  • kaťuša 1 072 ×
  • demagogie 1 029 ×
  • rodinná diktatura 1 052 ×
  • hrdina práce 991 ×
  • měsíc nad řekou 937 ×
  • čert v autobuse 942 ×
  • chlapeček 947 ×
  • cesta rájem 470 ×
  • upír 345 ×

Členové

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

Tento soubor byl založen na jednom havířovském gymnáziu v letech 1981/82. Byl tvořen výhradně žáky tohoto gymnázia.Tvořili jej jmenovitě tito lidé: Semiš - kytara, zpěv / Eskimo - kytara, zpěv / Modrák - basová kytara / Mouka - bicí. V tomto složení absolvovali pouze jeden koncert, který se uskutečnil ve sklepních prostorách bývalého klubu mladých.Po tomto koncertu došlo k rozpadu a každý z členů se vyvíjel individuálně. Modrák přestal s hraním, Mouka také, Eskimo založil úspěšný punkově laděný soubor ČBT (Černobílá televize). Semišovi se podařilo dát dohromady novou formaci pod původním názvem IQ:60
Semiš - kytara, zpěv / Zrzek - zpěv / Cripple - basová kytara / Pavel Hrnčíř - bicí.

Hudební vzdělání těchto lidí bylo pramalé, pouze Semiš jako dítě navštěvoval LŠU - hra na housle. Cripple sice hrál v souboru POK - PARTA OHRYZANÝCH KOSTÍ později KLEC, ale předtím viděl basovou kytaru poprvé.Pavel H., než přišel do IQ 60, třískal v nepřítomnosti rodičů doma do hrnců. Zrzek byl hospodským a tzv. bečkovým zpěvákem. Soubor hrál pouze vlastní tvorbu bez sledování nějakých vzorů a styl, který hrál nazval PUNK&ROLL.V tomto stylu měl nacvičeno téměř třicet skladeb. Známé jsou zvláště hity jako např. Hrdina práce, Před branou milosrdných, Demagogie, Správná výchova (Rodinná diktatura) aj.

Semiš se před odchodem na vojnu v roce 1985 spolupodílel na vzniku skupiny RADEGAST. Z tohoto období je i skladba Vlajka, kterou Semiš Radegastu propůčil. Objevila se i na CD Radegast - Otrávená generace. V současnosti je skladba na playlistu IQ:60.

celý text na http://www.veselyhrbitov.com/soubory/kapely/iq60.html

V roce 2015 došlo k znovuoživení kapely ve složení Zrzek /voc/, Klement / bg/, Semiš /gt/,

Hrnec ml. /dr/

Bio a historie

NAPSALI O NÁS:

IQ:60 (12.10.2019, Sokolík - Frýdek-Místek)


Kořeny punkové kapely IQ:60 sahají kdesi do počátku osmdesátých let. Někdy v roce 1987 skupina ukončuje činnost. Až v roce 2015 se vynořují zprávy o návratu. Za mikrofonem se objevuje dávná postava Zrzek a na kytaru hraje zakládající člen kapely Semiš. Ti dva jsou v IQ:60 doplněni bubeníkem - synem Pavla Hrnčíře, který hrál v kapele na bicí do roku 1984. Baskytaru v této obnovené sestavě bere do rukou Klement, známý z kapel Brachyblast nebo Klec. 
V sobotu 12. října, kdy se kapela objevuje na pódiu klubu Sokolík ve Frýdku-Místku, si chlapi střihli dokonce dvoják. Odpoledne vystupují v Havířově na oslavě padesáti let gymnázia Komenského. 
Po hudební stránce se toho v kapele od doby jejího comebacku moc nezměnilo. Skupina si do frýdeckého Sokolíku přivezla tři hezká děvčata a obří plachtu s názvem kapely. Stále jde v písničkách IQ:60 o čtyřakordový punk staré školy, což je jedině dobře. Na komerční pop punk jsou zde jiní. 
To už ale duní sálem "Kaťuša", kterou koncert začíná a dál už to jede podle klasického kapelního setlistu. "Demagogie", "Město a vesnice", "Čert v autobuse" a tak dále. Na nějaké dlouhé proslovy není čas a kapela odehraje zhruba dvacítku skladeb samozřejmě i z dob, kdy ještě řada dnešních punkerů nebyla na světě. Některé nově nahrané starší kusy jsou k poslechu na Bandzone a i po stránce textové jsou stále aktuální. Zazní oba songy, ke kterým kapela natočila klipy, "Zemřel mi byt" a "Křepelička". 
I na tomto koncertě dojde na skladbu "Vlajka", kterou stejně jako téměř všechny písně IQ:60 složil kytarista Semiš. Tuhle skladbu poté propůjčil dávno zaniklé hardcore legendě Radegast. Před písní "Vánoce" skupina nezapomene pozvat fanoušky na akci "Předvánoční klystýr" do restaurace "U Šimaly" v Havířově, kde 23. listopadu zahrají na již tradiční akci mimo IQ:60 také The Neunikneš a Mletý Standard. Kapela se rozloučí trojicí songů "Pivo není voda", "Jak to je" a "Dívka", a co jsem chtěl slyšet, jsem slyšel. 
Když koncert skončil a publikum si vyžádalo přídavek, zachytil jsem při balení nástrojů z útrob zpěváka směrem ke kapele větu: "Vidíte to, kdybyste plodili více děcek, mohly teď na nás chodit". Na to se zpoza bicích ozvalo: "Mě do děcek netahej, mě je devatenáct". 
Jedno je ale jisté. Odkaz starých dobrých punkových časů žije dál. A to i díky kapele IQ:60.







Přidáno: 16.10.2019

Magua
 

OSTRAVAN.cz

Z některých akcí jsme museli utéct zadním vchodem, aby nás policajti neposbírali, vzpomíná Semiš z punkové skupiny IQ:60

 2.11.2020  Petr Bidzinski  Hudba  Rozhovor

Téměř před čtyřiceti lety se zformovala na havířovském gymnáziu punková formace IQ:60. S kytaristou Semišem jsme zavzpomínali na tehdejší dobu. Také jsme připomněli hudební historky, které se viděno současnou optikou zdají nepochopitelné, a rovněž jsme se věnovali tématu punku tak nějak obecně. Každopádně dobrou zprávou je, že IQ:60 ani po tolika letech nelení a aktuálně připravují nové songy.

 Zvětšit obrázek

Kapela IQ:60 na jednom z posledních koncertů.
Foto: archiv kapely

Na úvod pár informací z historie. Kapela IQ:60 vznikla v období let 1981/1982. Jak na tu dobu vzpomínáte? Proč jste se tehdy rozhodli založit zrovna punkovou kapelu?

V roce 1982 jsme měli 17 nebo 18 let. Líbila se nám tvrdší muzika. Pro dnešní mládež zní nepochopitelně, že nahrávka nějaké kapely kolovala mezi lidmi v jednom exempláři nebo ve velmi nekvalitních kopiích. Také nabídka co poslouchat byla velmi omezená, v oficiálních médích se propagovali jen schválení „umělci“.

Přesně tak tomu bylo

Ovlivnila nás vlna punku, new wave, některé z nás britská vlna heavy metalu. A kde jsme k tomu teda přišli? Nějaké to nelegálně dovezené Bravo, což byl německý hudební časopis, pokoutně koupená LP deska na burze nebo poslech polského rádia 3, kde to na nás hrnuli. Punk se nám líbil pro jeho jednoduchost, srozumitelnost a agresivitu, odlišný vzhled, což mimochodem působilo obtíže ve škole i na veřejnosti. Chtěli jsme revoltu, což pro mladé není nic neznámé. Tím jsme nebyli nijak výjimeční.

Můžete popsat těm, kteří tehdejší dobu nezažili, co všechno obnášelo hrát v té době punk? Jak jste v té době řešili tehdy povinné přehrávky před kulturní komisí?

Hrát nebo lépe řečeno pokoušet se hrát punk v době před rokem 1989 nebyla cesta k popularitě nebo minimálně bezproblémovému účinkování. K oficiálnímu hraní, tedy situaci, kdy pořadatel pozval kapelu na vystoupení, bylo třeba mít takzvané přehrávky. To obnášelo vystoupit před schvalovací komisi, která schvalovala celkový projev kapely, hudbu a texty. No, ale s naší hudbou, texty a vizáží? I když z dnešního pohledu to vypadá neškodně, neměli jsme šanci, takže jsme do toho nešli a hráli takzvaně načerno.

Jakou nejbizarnější historku z té doby si v souvislosti s kapelou vybavíš?

Zažili jsme akce, ze kterých jsme museli utéct zadním vchodem, aby nás policajti neposbírali, některé akce stihli zakázat ještě před začátkem. Nebyly mobily, nebyl internet, informace kolovaly mezi lidmi. Vše ses samozřejmě dozvěděl v hospodě. Máme zážitek z akce v Praze z února 1983, kde jsme se svezli s kapelou Třírychlostní Pepíček na akci Valná hromada s nadějí na vystoupení. Hrál tam Zikkurat, Miky Volek a další. Čekali jsme v zákulisí, až se kapely budou střídat, vtrhli na pódium, zahráli pár kusů a zmizeli z pódia. Šok pro všechny. Myslím si, že i pro nás. Další den bylo opakování akce na jiném místě v Praze, ale tam už jsme nebyli vpuštěni.

Po určitě době se však kapela rozpadla… Kdy se tak stalo? Čemu ses věnoval, když kapela IQ:60 nebyla aktivní?

Kapela se rozpadla v roce 1984, důvodem bylo postupné rukování členů na vojnu. V roce 1987 jsme kapelu obnovili s jiným obsazením, jiným repertoárem, ale dlouho to nevydrželo.

Po rozpadu jsem se hudbě aktivně nevěnoval. Zmínit můžu snad jen nějaké moje nahrávání v domácím studiu. Zlom přišel až v roce 2015.

Co se v tomto roce přihodilo, že kapela IQ:60 byla obnovena?

Znovuzrození kapely inicioval zpěvák Zrzek. Chtěl, abychom občas zavzpomínali na staré časy. Z toho vzpomínání se stalo pravidelné zkoušení. Trochu jsme zrychlili, přitvrdili a na soukromé akci šli s kůží na trh. Kladné reakce nás příjemně zaskočily, nakoplo nás to do další práce. Nazkoušeli jsme i nové kusy, zahráli na pár akcích a odezva nás utvrdila, že jsme na dobré cestě.

Mimochodem jsi stále v kontaktu s kamarády z tehdejší punkové komunity? Jste si po lidské stránce bližší, nebo se už moc nestýkáte?

Kontakty se snažíme držet, společně koncertujeme, potkáváme se na akcích a podobně. Lidi se rozprchli do světa, s některými jsme v kontaktu i přes oceán.

Ostatně jak vnímáš punk? Měnil se tvůj vztah k punku? Je pro tebe punk hudební žánr, nebo i životní styl? Máš nějaké vnitřní hranice, co punk ještě je a co už za punk považovat nelze?

Tak to je složité téma. My jsme tvrdili, že hrajeme punk´n´roll. Já myslím, že je nakonec jedno, jak to nazveš. Jádrem by měla být hudba. Proto nemám škatulkování rád, buď se mi to líbí, nebo ne. Jiná kritéria nemám. Někdy pročítám diskuse na internetu na toto téma a nestačím se divit, co se do hudby tahá, ale nechci tady trousit žádná moudra. Každý má možnost volby.

Některé vaše starší písně mají po hudební stránce blízko ke skladbám Tří sester z prvních alb. Je to náhoda?

Ta blízkost k Třem sestrám nebo Visacímu zámku je náhodná. Na akcích jsme se nepotkali a možnost poslechu byla velmi omezená, takže jsme asi poslouchali stejné zahraniční kapely. (smích)..

Ne zrovna typickou historii má vaše píseň Vlajka, která se objevila i na albu hardcoreové formace Radegast. Můžeš vysvětlit proč?

Před rokem 1985, než jsem na jaře narukoval na vojnu, rukovali přede mnou bubeník Pavel Hrnčíř a baskytarista Cripple, IQ:60 bylo paralyzováno. Kamarádil jsem s Milanem Jonštou (kytarista a zpěvák skupiny Radegast – poznámka autora), který chtěl hrát mnohem rychleji a tvrději, než jsme hráli nebo slyšeli kolem nás. Měl jsem v pokoji v domě u rodičů zkušebnu, takže tam jsme zkoušeli a nakonec stvořili základ hardcore kapely Radegast. Jednu ze skladeb, které jsem složil, si Milan půjčil a byla to skladba Vlajka na půl žerdi, inspirovaná úmrtím Brežněva, což byl prezident SSSR. Skladbu jsme oprášili a zařadili do playlistu IQ:60. Překvapilo mě, že ji zná spousta mladých návštěvníků našich koncertů, což mě samozřejmě těší.

V repertoáru máte i píseň Vánoce, která se od jiných vánočních písní velmi liší. Proč jste se rozhodli napsat vánoční skladbu? Jaký je váš vztah k Vánocům?

Skladba Vánoce je vlastně o smolaři, kterému se vše obrací naruby. Inspirací byl můj kamarád. Je to napasované na vánoční téma, momentální nápad, prostě rýmy vyšly. O Vánocích bývá pár koncertů, takže čas na setkání s kamarády z jiných kapel, přátel, kteří na nás zajdou mrknout.

Pomalu, ale jistě se blíží čtyřicet let od založení kapely IQ:60. Plánujete už nějaké oslavy?

To číslo od založení je strašné. Nějak mi to nedochází, ale je to realita. Hraje nám to, baví nás to. Když se na to ptáš, tak je jasné, že bychom to měli nějak oslavit, ale ještě jsem nad tím nepřemýšlel. Zkomplikovalo se živé hraní, takže je více času na novou tvorbu. Skládáme a cvičíme nové kusy, chystáme se do studia, tak snad to vyjde.

Petr Bidzinski