Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.
Rozhodl jsem se chvíli počkat, abych trochu vyprázdnil mysl. Co napsat k tomuto filmu, když skoro vše bylo řečeno?? Pro začátek, že mě to tak špatný nepřišlo. Prostě si myslim, že ten film neni k zahození a je vyjímečnej. Pravda ten příběh je hodně jetej a už, když ne tisíckrát, tak milionkrát omletej (milostný příběh, rambo, ti dobří vyhrajou, hrdina je nejprve velký trouba a potom hotový Čak Noris atd.). Jenže to je prostě rukopis určitých režisérů. Každý režisér je něčím specifický. Tarantino je lidský, Burton je imaginativní a můj oblíbenec Nolan je zase velmi zápletkový. A Cameron je prostě megaloman a to, co označuji výrazem génius průměrnosti. Cameron totiž točí zásadně megalomanské filmy s totálně průměrným dějem, které ovšem zaujmou svým zpracováním široké masy lidí. Stejně jako např. Karl May psal svoje knihy o "Vinetúovi". Jenže i v tomhle je genialita. A hlavně pro člověka, který rád kouká a sleduje filmy je tohle čistá filmařina. Cameron dokázal neuvěřitelným způsobem oživit vlastní vizi vzdáleného mimozemského světa ať už dokonalou kamerou nebo originálním pojetí pandorské fauny a flóry. Takový pocit uvěřitelnosti jsem u filmu necítil už hodně dlouho. Prostě jsem Cameronovi věřil, že tam někde existuje svět, na kterém se promenádují podivná zvířata a podivní domorodci. Vzhled a možnost vcítit se do prostoru díky třetí dimenzi vás pohltí. Má to však jeden háček (kdy to háček nemá?:-)
Musíte chtít, být pohlceni. Ano ano, vím, že je to na vaše hlavičky již moc, po všem tom těžkém studiu, špatném dni v práci, hádce s XY atd. A chápu, že spoustu lidí si v dnešní technické době již zvyklo na spoustu věcí automaticky. Například že výjimečný film znamená automaticky i výjimečný příběh. Ne-e tak to prostě občas není. Lidé si vůbec přisuzují zajímavé asociace v dnešní době (pravda iracionalita byla vždy jedna z „vlastností“, která dělá člověka člověkem) Ale zpět k filmu. To si opravdu myslíte, že se zaboříte do sedačky, nasadíte si 3D brejle a zbytek se sám vykoná??? Že vás to ohromující prostředí do sebe vtáhne, přežvejka a vyplivne, až se dostatečně vynadíváte??? Au au z toho tři dé mě bolí hlava, já se na to nemůžu dívat. A pofoukat čelíčko nechceš? A do prdele jít nechceš??? Toť vše ke zpracování filmu, které je nadčasové, skvělé, kulervoucí atd. (doplňte jiný kladný přívlastek), ale především REVOLUČNÍ a je opravdu skutečným průlomem v točení akčních filmů! Kdo tohle popírá je buď blázen, nebo to nechce vidět (nebo to ještě taky třeba nechce vidět schválně!)
K příběhu se toho moc říci nedá. Snad jen že špatný byl scénař, dialogy a taktéž na stereotypy nebyl příběh chudy. Demonstruji. Za scénář bych vypíchl scénu, kde se mariňák učí jezdit na divném koni. Spadne do bláta, udělá ze sebe vola a princezna Na’vi se zasměje od srdce jako nikdy předtím. BOOM! Bože můj, kolikrát jsem jen tuhle scénu už viděl? Velmi mne také pobavila scéna, ve které duo modráků letí na křídlech ikranů, tj. obřích pterodaktylů a Jake to vše okomentuje slovy: „Letíme“ (pro případ že by někteří méně chápaví nebo zakrnělí nepochopili, že opravdu letí vzduchem) Naprosto ujeté dialogy, které vyvrcholí replikami: „Půjdou s luky a šípy proti kanónům“….(dramatická pauza)…“Tak to jim v tom budeme muset zabránit“. Co se týče stereotypů, za všechny jmenuji jenom jeden. Je to „hrdinská řeč o svobodě, právu na domov a podobných kravinách (jako bychom těchto věcí někdy mohli skutečně dosáhnout:-) kterou předříká hlavní hrdina před superdlouhou a superdrsnou bitvou na konci (celkem se divím, že nedošlo na citaci z americké deklarace nezávislosti) Historie těchto „proslovů“ má poměrně dlouho tradici, no jejich účel je zřejmý. Jasnou apelací na body americké povahy a nátury se scénárista snaží varovat diváky před blížící se bitvou, krvavou řeží. Tedy skoro ke všem věcem souvisícím s příběhem se toho moc říci nedá, páč jen že je snad opravdu nejhorší za posledních deset let (i když věřím tomu, že jisté filmy od Ridleyho Scotta nebo Emmericha by jej možná předčily)
Jedinou věcí, kterou bych rád vypíchl, je myšlenka, neboli idea filmu se kterou naprosto souhlasím a co víc, dokonce se mi líbí. Napíšu sem rovnou, že vůbec nejsem „zelený“ člověk. Ba co víc, tak trochu souhlasím s naším prezidentem Klausem. Z duše nesnáším grýnpís a podobné organizace. Přesto ale asi vidím stejně lidstvo: kobylky, které se přesouvají z místa na místo, dokud nevyčerpají všechny zdroje. Nemyslící na budoucnost, žijící přítomností. Občas je mi z nás na zblití. Problém pointy je, že tohle obyvatelé USA stejně neuvidí (to je však složitější téma, na které už není čas ani místo). Nechápu, jak si někdo může asociovat příběh s utlačováním indiánů během prériových válek v 19. století. Jestli něco Američané řešit nemusí (a ani nechtějí) tak je právě utlačování indiánů neboť ti se nikdy nestali plně pracujícími a tedy plnohodnotnými členy americké společnosti. Když už by měl kmen Na’vi na někoho odkazovat tak jsou to spíše černoši, ke kterým se v současnosti přistupuje v souladu s tzv. pozitivní diskriminací.
Na závěr bych si ještě rád rýpl do chytráků ohledně Oskarů. Avatar je projel, tak něják, s očekáváním. Nejvíce cen získal thriller ze současného Iráqu s názvem The Hurt Locker (česky možná znáte pod názvem Smrt čeká všude), režírovaný bývalou Cameronovo roštěnkou Katherine Bigelow. Moc a moc lidí píše že „obsah zvítězil nad formou“, žena konečně porazila muže, zhrzená se pomstil pyšnému atd. Za prvé je třeba si uvědomit, že režisérka se rozhodla natočit film po rozhovoru právě s Jamesem Cameronem, který ji, po přečtení scénáře, přesvědčil o vynikající kvalitě příběhu. Krátce k The Hurt Lockeru…ano skvělý film. Ale ne revoluční. Nepřináší nic nového, „jen“ je dobrý. Navíc Hurt Locker je (jak napsal Pavlík) „mrazivě realistický…ale jen do té doby než se zeptáte skutečných vojáků z Iráku, kteří zrovna optimismem nad tímto filmem nehýří. Důkaz? Čtěte zde a zde (bohužel pouze v angličtině). A že „obsah zvítězil nad formou“? Právě tato nová a revoluční forma, kterou Avatar přináší, dopomůže v budoucnu k lepšímu obsahu.
A kdyby nic, musíte uznat, že je James opravdu machr, vezmeme-li v úvahu že to byl on, kdo natočil nejvýdělečnější film historie, Titanik. Jediný kdo jej dokázal překonat, byl sám Cameron. Je to prostě řízek.
Si tak sedím na přednášce a nemám co dělat. Mohl bych poslouchat to brebentění té paní z úkáčka, ale něják se mi nechce. Radši sem napíšu něco mo(u)drého. Věděli jste že Francis Drake začal svojí kariéru jako obchodník s otroky? Ne? Já taky ne a nemám pocit že bych byl šťastnější...Vedle mě sedí jeden spolužák kterýho nemám rád. Má strašně trapný hlášky. Nepřekvapivě je z Chomutova:-) Kvůli němu taky nejsem šťastnější. Že bych šel domu, když je to nuda? Už jen hodinu a půl....grrr!