Broug - O kapele | Bandzone.cz

Broug big-beat-alternative / Brno

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Vedlo tam jediné okno (2020)
    Nezařazeno
  • Kovoolejářská (2020)
    Nezařazeno
  • Tabáková ulice (2020)
    Nezařazeno
  • Kostnice u sv. Jakuba (2020)
    Nezařazeno
  • Chrrrr (2020)
    Nezařazeno
  • Na skle (2020)
    Nezařazeno
  • Tráva (2020)
    Nezařazeno
  • Venku (2020)
    Nezařazeno
  • Slušní lidé
    Vepřový je svět
  • Nikde
    Vepřový je svět
  • Táta mele kávu
    Vepřový je svět
  • Venku
    Vepřový je svět
  • Ryba
    Vepřový je svět
  • Ne
    Vepřový je svět
  • Tancuje
    Vepřový je svět
  • Na skle
    Vepřový je svět
  • Tabáková ulice
    Vepřový je svět
  • Blíž
    Vepřový je svět
  • Chrrrrrrrrrr
    Vepřový je svět
  • Krůta
    Vepřový je svět
  • Mezi
    Vepřový je svět
  • Tráva
    Vepřový je svět
  • Vepřový
    Vepřový je svět
  • Wuppertal
    Vepřový je svět
  • Zabijačková
    Vepřový je svět
  • Óda na Prasadlo
    Vepřový je svět

Členové skupiny

Nástrojové obsazení: Kytara
Nástrojové obsazení: Kytara, Zpěv, Doprovodný zpěv, Harmonika
Nástrojové obsazení: Baskytara
Nástrojové obsazení: Bicí, Doprovodný zpěv

Kontakty a odkazy

Z důvodů ochrany proti spamu jsou kontakty skryté a chráněné captchou. CAPTCHA je většinou různě zdeformovaný obrázek obsahující text, který má ověřit, zda u počítače sedí člověk anebo jde o robota. Robot totiž nedokáže rozpoznat text, který se na obrázku nachází. CAPTCHA slouží k tomu, aby automatizovaní roboti neposílali nevyžádanou poštu (tzv. spam) na uvedené emailové adresy.

Dodatečné info

Tom "Brougg" Novotný - zpěv, foukací harmonika, texty, hudba

Jiří Dujka - kytara, texty, hudba

Honza "DO" Vykopal - baskytara, ukulele, doprovodný zpěv

Ondra Rubeš - bicí, doprovodný zpěv

&

Lukin Báča - zastupující basák, manažer, tiskový mluvčí

 

Domovské město: Brno

Žánr: folk'n'roll, ať už to znamená, co chce

Bio a historie

Broug [broug] jest brněnským hudebním tělesem performujícím vlastní skladby náležející vesměs do žánru (snad) beatu, který někteří nazývají punk-folkem, což se nám ale moc nezdá. Výstižnější nám připadá označení folk'n'roll, ať už to znamená co chce. A vůbec nejlepší bude asi vypsat pár našich "vzorů", pod jejichž vlivem přiznaně či podvědomě tvoříme: Beatles, Paleček & Janík, ELO, Dežo Ursiny...

Začínali jsme jako hudební doprovod literárních večerů v Brně, nyní vystupujeme samostatně. V roce 2013 jsme se účastnili jihomoravského kola Porty, v únoru 2017 jsme se probojovali do základního kola soutěže Líheň. V prosinci 2016 jsme vydali debutové album Vepřový je svět a v září 2018 jsme na něj navázali EP A, kde už hrajeme ve čtyřech.

- - -

Prehistorie a začátky

Kapela Broug byla ustavena v září 2012, ve složení scházejícím se však již od počátku roku 2011. V mezidobí, počínaje prosincem 2011, vystoupila opakovaně v brněnském klubu Vegalite, mediálně pod názvy Tom Novotný nebo Kapela Tomáše Novota. Tím se dostáváme k esenciálnímu členu kapely, což je stejnojmenný autor písní, kytarista a zpěvák, který měl brouky vždycky rád:

T. N. "Broug(g)" (*1984) vzešel z břeclavského bizar-folkového podzemí repräsentovaného kapelou Oxygens & Hydrogens (O&H), kterou potkal klasický osud geniů, čili nepochopení a zapomnění. Skutečnost, že jejich jediné veřejné vystoupení roku 2002 nezpůsobilo žádný rozruch, neslouží místním kulturtrégrům právě ke cti. T. N. se poté protloukal brněnskými brlohy (např. podkrovím Skleněné louky), vesměs jako zpestření básnických čtení níže zmíněného Marka Timka, než koncem roku 2007 narazil na svého dávného známého, se kterým začal budovat neoficiální "O&H revival band":

Honza "DO" Vykopal (*1984) je basák (a příležitostný kytarista a zpěvák) odchovaný kapelami Moles ("asi alternativní rock", 2003-2008) a Grunnies (2001-2003) z Malého Hradiska a Prostějova. Elektrickou baskytaru, velké kombo a multiefekt vyměnil za elektroakustiku a stále více hraje prsty.

Tom s Honzou spolu vystoupili zejména na literárním večeru v dubnu 2009 (?) v památném královopolském doupěti Jolanda (které od té doby ještě několikrát zaniklo, vstalo z popela, a opět zaniklo).

Další impuls přišel na podzim 2010 s předmětem Folková hudba, provozovaném na Fakultě informatiky MU pověstným doc. Prokešem. Zde (resp. na pravidelných afterlessons v pajzlu U Babičky) se T. N. seznámil se spolužákem ze svého oboru (Humánní geografie), a náhodou také muzikantem:

Jiří Dujka (*1989) je z Holešova, kde úspěšně vystudoval základní školu a gymnasium, přičemž ztvárnil i několik zapomenutelných rolí v legendárním divadelním souboru Hvizdoši a pokusil se založit vlastní kapelu jménem Nightshift. Jsa etablovaným textařem, vzbudil v T. N. dosud nepříliš naplněné naděje, že už to (T. N.) nebude muset všechno plodit sám. Nakonec se ujal jako sólový kytarista a občasný druhý (nebo první) hlas. Předtím nehrál v žádném uskupení stabilnějším než jeden večer, v období od března do prosince 2012 tříštil svůj talent participací na ironic-punkové záležitosti Cojetipotom (později Pallakš Pallakš).

Od počátku roku 2011 se trio nepravidelně schází za účelem přípravy repertoáru, který tehdy čítá asi deset písní (výhradně vlastních). Že jsme opravdu nespěchali, poukazuje první veřejné vystoupení až v prosinci toho roku. Od dubna 2012, konkrétně od pátku třináctého, jsme začali vystupovat jednou měsíčně v rámci literárních večerů Marka Timka a přátel. To nás donutilo uvažovat o přeměně zatím bezejmenného uskupení na regulérní kapelu.

Počátkem září 2012 spáchala kapela pod širým břeclavským nebem první nahrávací session. Ta se konala za účelem zaznamenání základního repertoáru a jeho budoucího vyvěšení na zakládaný Bandzone profil. Do konce září jsme se shodli i na názvu uskupení Broug, podle frontmana a (tehdy) výhradního autora. Počátkem listopadu 2012 se nám pod širou střechou Šelepky povedlo pořídit i první poloprofi nahrávky, které jsou dokonce už i ve stereu a byly zaznamenány přes velký zvukařský mixpult mistra Frenkyho.

Roku 2013 začínáme koketovat s rozšířením ensemblu, a to o klarinet (Karel Svoboda) a ženský zpěv (Hanka Svobodová) - naše sestava a aranže na jednotlivých vystoupeních se tak staly poněkud proměnlivými až překvapivými, čímž jsme udržovali publikum i sebe ve zdravém napětí.

Rok 2014 pro nás začal koncertně (koncem února 3 vystoupení ve 4 dnech!), načež došlo k jarnímu útlumu, způsobenému mimo jiné studijními povinnostmi většiny členů (ovšem úspěšně završenými). V červnu 2014 se nám podařilo v brněnském studiu Lávka (tehdy ještě na Kraví hoře) nahrát devět skladeb, z nichž pět se v srpnu objevilo na virtuálním EP Lávka. Jedná se tak o první opravdu studiové nahrávky. Nahrávky z Lávky, včetně nepoužitých, se možná objeví na některé z našich Antologií.

Roku 2015 jsme se drobně elektrifikovali, aby bylo lépe rozumět našim textům a filigránským vyhrávkám, obohatili aranže například o ukulele a v repertoáru se začaly více uplatňovat i poeticky rozevláté Jirkovy skladby, které přinášejí vítané zpestření do bazální Tomovy melancholicko-sarkastické vepřovitosti.

Těžištěm naší činnosti zůstaly literární večery a u jiných příležitostí jsme vystupovali jen výjimečně; také proto, že jsme se z různých rodinných či pracovních důvodů sotva zvládali potkávat ke zkoušení. Příležitostně nás doprovodil na valchu (tj. naše první perkuse) hlavní pořadatel večerů, hudební matador a významná osobnost (nejen) brněnského sofistikovaného undergroundu Marek Timko, doktor filosofie a mj. bubeník uskupení Friday Jazz Session.

Vepřový je svět

Rok 2016 byl pro nás koncertně ještě méně zajímavý, neboť jsme veškerý náš stále se krátící společný čas věnovali dopilování písní a aranží na naši první opravdovou studiovou nahrávku, z níž se záhy vyklubalo plnoformátové (LP) CD. Nahráli jsme jej během několika frekvencí v květnu, červenci a srpnu ve studiu George Lukase v Brně-Černovicích, za asistence a významné pomoci pana domácího Jiřího Lukáška.

Nahrávání se jako hosté zúčastnili také výše zmíněná zpěvačka Hanka a klarinetista Karel, a přestože jejich koncertní zapojení se z různých důvodů neukázalo perspektivním, na albu se podepsali výrazně a několika písním vtiskli jedinečný zvuk.

Náš debut dostal název Vepřový je svět (dále též VJS) a byl pokřtěn 1. prosince v brněnské hospůdce U Valáška. Ta se od této chvíle stala víceméně naším domovským podnikem, i proto, že z literárních večerů jsme se jako kapela pozvolna stáhli a nadále na nich pravidelně vystupuje zase jen Tom.

Na počátku roku 2017 jsme dali dohromady webovou prezentaci a chutě se přihlásili do 16. kola soutěže amatérských kapel Líheň. Odborná porota nás z téměř tisíce zájemců vybrala jako jednoho ze 72 účastníků základních kol. To jsme odehráli 15. února v Ostravě; zde sice naše putování soutěží skončilo, přesto už tato účast byla pro nás velkým povzbuzením do další práce.

V téže době jsme si také řekli, že se nedá nic dělat, opravdu chceme nějakou rytmiku. K původně uvažované spolupráci s dlouholetým souputníkem Markem Timkem nakonec nedošlo, ale na podzim se nám podařilo angažovat kamaráda Ondru Rubeše (*1991), talentovaného doktoranda na VUT, horolezce a zkušeného bubeníka, který se pro účely naší kapely "omezil" na cajon a výborně mezi nás zapadl. Poprvé jsme ve čtyřech zahráli přesně rok od křtu alba, 1. prosince 2017, pochopitelně opět u Valáška.

Leden roku 2018 byl ve znamení očekávaných personálních změn, neb zakládající člen Honza odjel na rok na pracovní stáž do daleké ciziny. "Záskok" jsme sehnali poměrně brzy:

Lukáš „Lukin“ Báča (*1988) je baskytarista pocházející z Rohozné. V  nedaleké Poličce začal na místním gymnáziu podnikat první nesmělé hudební krůčky, které vyvrcholily vystoupením s rockovou kapelou Clique (2005–2006) na místním Majálesu. Poté zakotvil v zábavové kapele Deen, s níž poslední koncert odehrál na Silvestra 2008. Později si uvědomil, že na baskytaru holky neletí a začal se více věnovat akustické kytaře. Po přesídlení do Brna za studiem přestal být hudebně činný ve veřejně vystupujících kapelách. K baskytaře se vrátil po letech až na náš popud. Do kapelní činnosti se zapojil se vší vervou, pilně cvičil vyhrávky, poskytoval svůj byt jako zkušebnu (basácká tradice v naší kapele) a v neposlední řadě se začal starat o PR a management. Lukinově aktivitě vděčíme za řadu koncertních příležitostí toho roku, například vystoupení na brněnském minifestivalu ObrFest nebo v rámci Vánočních trhů na náměstí Svobody, což byl pro nás první koncert na opravdu pořádné stagi.

V květnu a červnu 2018 jsme se opět zastavili ke Georgi Lukasovi do Černovic a natočili pět písní - tři novinky a dvě předělávky z VJS. Spolu se sedmi písněmi, nahranými během prvního koncertu s novým basákem v dubnu u Valáška, se objevily na EP s jednoduchým názvem A, které bylo vydáno koncem září 2018 a pokřtěno tradičně v prosinci u Valáška. O jeho design se nám postarala kolegyně Martina Trchová. Dále přitom koncertujeme a snažíme se vyjíždět i mimo Brno  zmiňme zájezd do Zlína a velmi spontánně zpunktované open-air vystoupení v kouzelném prostředí třebíčské židovské čtvrti, kde jsme si po letech zopakovali dvojkoncert s Danem Vertígem.

Počátkem roku 2019 se Honza šťastně vrátil a když se ukázalo, že na basu ani uke hrát nezapomněl, s radostí jsme ho uvítali zpět v kapele. Lukin zůstává jako náhradník v záloze a dál nám pomáhá s propagací a domlouváním koncertů. Vrcholem této sezóny se nám stalo dubnové vystoupení na Dni Země na brněnské Kraví hoře, kam jsme si připravili pár tematických novinek. Pak jsme se z očí poněkud ztratili a pouze lehce se připomenuli na tradičním prosincovém soirée ve Valáškovi.

Přesto jsme pořád aktivní - po několikaměsíční pauze, způsobené i Jirkovými zdravotními potížemi, jsme se rozhodli vyměnit kytary za elektrické, cajon za klasické bicí a různé bytové zkoušení za stabilní zkušebnu na Kraví hoře, a zkoušíme to konečně jako normální zapojená bigbítová kapela. Pomalu se dostáváme vpřed a objevujeme, co všechno nám nové možnosti dovolí.

Elektricky s bicíma

Od počátku roku 2020 tedy zkoušíme v nové nástrojové sestavě, a přestože do všech tohoročních plánů trochu hodil vidle jistý kulatý virus, podařilo se nám odehrát na naše poměry solidní počet koncertů, tedy dva - plánovanou "premiéru" v nám již známém rockovém klubu Rusty Nail a letní vystoupení v populární brněnské Staré pekárně.

Současně jsme opět poctili návštěvou George Lukase v jeho studiu, a výsledkem je několik "položivých" nahrávek, představujících zde na profilu nejen náš současný zvuk, ale i několik úplných novinek.

A přestože znovu zakázali hrát a zakázali zpívat, což nakonec dopadlo citelně i na naši činnost a uvrhlo nás do jisté hibernace (v níž např. Tom začal experimentovat se sólovým mixováním zpěvu a aranžmá v MIDI), pořád jsme ještě neusnuli na vavřínech, chutě hrajeme a tvoříme dále, a veliké jsou ještě naše plány...

... a další historie je stále v běhu...