The Suterén od začátku charakterizovaly tři věci: hlasitost, zničující energie a Hronova poetika a přednes, které mají značný počet příznivců, jakož i odpůrců.
The Suterén vznikl na přelomu roku 1990-91, když si Hron koupil nášivku metalové skupiny, tuším Iron Maiden, a našil si ji na nohavici svých legendárních manžestráků. Tehdy si řekl, že mít kapelu je zaručená cesta k nesrmtelnosti a oslovil Jaru Blatného, který měl podobné puzení. Blatný draftoval Kašpárka ze slibně se rozbíhajícího folkového tria Adéla-Vaněk-Kašpárek. Velký podíl na tom mělo, že Blatný Kašpárkovi pustil Stairway to Heaven. Nebylo cesty zpět...
Kapela na začátku zkoušela ve sklepě v domě na Kollárově ulici u Hronů. Dům v zátopové oblasti, každé jaro nová voda z kanalizace ve sklepě. Aparatura ze začátku sestávala ze starých magneťáků, do kterých jsme zapojovali doma pájené šňůry. Zvukaře chvíli dělal Vaněk z výše zmíněného folkového tria, ale brzy toho nechal, protože technika na něj byla příliš jednoduchá.
První sestava byla Hron - kytara, zpěv, autor, Blatný - trubka, Kašpárek - kytara. Hron složil první kusy - pod vlivem tábrnických výletů s Kufrem šlo o dobrodružné výpravné písně Karavana a Pampa. Nahrávka Karavany se snad někde dochovala...
První veřejné vystoupení proběhlo v kulturním domě ve Starém Městě v rámci Tučňalízy, asi tři týdny po založení kapely. Úspěch byl fenomenální, po intelektuálněji laděném vystoupení kapely Albion (Nemrava, Jančálek, Vlk) se konečně zaplnil celý sál, který smetla Hronova energie a Blatného trubka a všichni pařili!
V příštím roce přešel Blatný z trubky na bicí a Hron z kytary na basu, krátce s námi zkoušel konzervatorista Jura Pelka na trubku, ale potom, co o všech prohlásil, že neumějí hrát, odešel. V této již klasické pankové sestavě vznikly skladby jako Parníky, Nahá dívka. Ty se však nedochovaly. Vrcholem tohoto období bylo vystoupení na majáles na Míru. Před vystoupením slavil Kašpárek nějaký rozchod a vypil s Toníkem Ťuhýčkem tolik rumu, že si na pódiu nebyl schopný vzpomenout, jak se zapíná distortion. Díky tomu jsme zaujali jako velmi originální kapela, u které kytara dělá jen nečitelné plochy v pozadí a sólově hraje basa.
Asi v roce 1992/93 přichází do kapely Lipan jako basák a druhý zpěvák, Hron se vrací k doprovodné kytaře. Zkoušíme hlavně na Míru. Tehdy jsme se málem dočkali pochvaly od ikony kapely KKK Pipina, který nás potkal u pisoárů a řekl nám, že máme talent, udělat ve všem strašný bordel. Vyvrcholením tohoto období byl jednak koncert na Míru - viz nahrávka z koncertu, hlavně jsme ale ve Slováckém divadle nahráli první demo - viz nahrávka.
Po roce 1994 odchází všichni z Hradiště na školy, kapela se ještě snaží udržet při životě s druhým kytaristou Jaromírem Nejezchlebem, ale brzy své aktivity končí. Blatný, Lipan a Kašpárek krátce hrají v kapele Cirkus Yvoš (spolu s Perníkem a Laďou Kvapilem).
V roce 2013 jsme se sešli před oslavou Lipanových narozenin. Zjistili jsme, že všechny tři klíčové rysy kapely The Suterén jsme stále schopní vyprodukovat - hlasitost, energie i Hron nás pořád baví. Po krátkém narozeninovém vystoupení ve skladu jsme začali oprašovat staré věci a výsledkem je aktuální Demo ze skladu...