KARAMEL
Petr Čejka - zpěv, ak. kytara
Pavel Sádlík - baskytara, zpěv
Zdeněk Vlč - klávesy, zpěv
Radomír Stárek - bicí, zpěv
Míra "Ňáfa" Košťák - kytara, zpěv
Zpěvák a kytarista a skladatel Petr Čejka ukončuje spolupráci se zpěvačkou Janou Robbovou a skupinou Centrum a zamýšlí založit vlastní ryze rockovou kapelu. Šťastnou rukou osudu mu bylo setkání s kytaristou Pavlem Klasem, který mu nabídl spolupráci s
jeho skupinou Kentaur.
Kentaur byl sice v té době téměř před rozpadem, ale příchodem Petra se podařilo udržet v kapele Jiřího Valentu, hráče na klávesové nástroje, a v té době jednoho z mála majitelů nástroje Hammond. Velmi prospěla i výměna tehdy nezkušeného bubeníka Tomáše
Zoubka, za hráče velkého jména, Karla Jenčíka. A tak v září 1981 je nacvičen repertoár, včetně prvních, asi deseti vlastních skladeb a skupina začíná vystupovat pod původním názvem.
Na počátku roku dochází ještě ke změně obsazení. Uvařilo se to, jak bývalo zvykem, ve Smíchovském sklípku u piva. Bubeník Jiří Mamut Stárek si postěžoval na spolupráci s Katapultem a během pár týdnů byl v Kentauru.
Všechno šlo neobvykle hladce. Petr přesvědčil Petra Hanniga, který rozhodoval o tom, které písničky se natáčely pro Český rozhlas, o kvalitě kapely dvěma velmi nekvalitními demosnímky písní Přízrak 7.B. a Kluci ročníku X. Textové komisi tehdy předsedal
básník Václav Hons, který pouze vyškrtl z Petrova textu: Je jiná je zvláštní, než ty z vyšších tříd, slovo „vyšších", aby bylo jasno, že v socialismu jsou si všichni rovni. Petr s úsměvem pozměnil na místě slovo za „jiných" a jelo se do Ústí nad Labem
natáčet na osmistopák. Ale co, Beatles na něm také začínali.
To vše se odehrálo koncem roku 1981 a počátkem dalšího. V únoru 1982 dává Karel Šíp souhlas k zařazení Přízraku do natáčecího plánu Hitšarády a 3.3., den po Petrových 30. narozeninách se natáčí videoklip. O všechno ostatní se postarali diváci. Přízrak převálcoval všechny ostatní skladby a držel se v Hitparádě až do vzniku „hitu" Holky z naší školky.
Asi měsíc po odvysílání Hitparády se ozval Odbor kultury města Prahy a kapele zakázal název Kentaur. A aby se to nepletlo, tak profesionalizací Karamelu, dochází i k zákazu hraní kapely k tanci.
Přesto, že se kapela přejmenovala na Karamel někdy od počátku léta, bylo s podivem, jak velký ohlas měla mezi posluchači. Ještě na podzim opět vítězí v Hitšarádě hitem Vzácný nápoj. Žádné jiné skupině, ani zpěvákům, se nepodařilo dvakrát vyhrát v Hitšarádě. Mělo se vystupovat v Galašarádě, protože Karamel se umístil počtem hlasů s Přízrakem na 3. místě, ale vzhledem k tomu, že na druhém byl už zakázaný Pražský výběr, žádná sláva se nekonala. Bylo směšné, že v pořadu byly jen Holky ze školky. Ve Zlatém slavíku se po roce své existence Karamel ocitá na 16. místě.
Koncertování po kulturních domech a divadlech Karamelu příliš nesedělo. Ten pravý odvaz byl, když tu a tam se podařilo přejít zákaz a hrát k tanci, třeba na plesech. Také velké akce a festivaly byly pro kapelu vodou na mlýn. Jen jeden se příliš nevydařil. Písnička Petra Čejky a Václava Honse byla vybrána komisí Bratislavské Lyry a měla velkou šanci se umístit mezi prvními. Problém nastal už při první zkoušce.
Zvukař vyběhl z kabiny a naříkal, že takový rachot ještě nepočul. Fakt je, že Karamel byl zvyklý hrát na pódiu opravdu hodně nahlas. Dalším problémem bylo, že Petr se zahleděl do kytary, svého téměř souseda a přítele z Vinohrad, Karla Zicha. Domluvili se, že Karel, který vystupoval před Karamelem, předá kytaru Petrovi. Ale na dvou zkouškách, na generálce i na hlavním koncertu odešel jinou stranou pódia, než kterou přicházel Petr. Režisér z toho měl málem infarkt. A tak se stalo, že po padesátimetrovém běhu zákulisím doběhl Petr na pódium poněkud později a do živě vysílaného pořadu se mu podařilo nastoupit zpěvem místo na sloku na refrén. A bylo to dost slyšet. Miro Žbirka, který byl u toho, raději odložil plánované turné s Karamelem. To se ale nakonec přece jen uskutečnilo o necelý rok později a mělo obrovský úspěch.
V tomto roce kapela, po vydání několika singlů, dostala prostor k natáčení svého prvního LP. To už byla tak známá, že začínala zajímat i tak zvané „lanaře". A tak Jirka Valenta, když dotáčel poslední klávesy do stop, už pravděpodobně věděl, že jeho další štací bude Olympic. Po čase to byl zas Tomáš Hlavička, kdo neodolal Frantovi Janečkovi.
Změny v kapele byly najednou na denním pořádku. Velkým přínosem byl hudební skladatel a klávesák Pavel Hrubeš. Dvě jeho skladby jsou dodnes v repertoáru. Ukončením kolotoče změn, se zdála být poslední, nejpočetnější sestava kapely. Hrálo se v sedmi a opravdu to šlapalo.
Posledním vystoupením byl koncert pro OF v Praze. Členové kapely se dohodli, s ohledem na politické události, že si dají pauzu, ale nikdo už kapelu dohromady nedal.
V letech 2000 – 2004 bývalý baskytarista Karamelu Borek Fišer s přítelkyní často navštěvovali Petra Čejku a Přízrak 7.B ( jeho ženu), na jejich chalupě poblíž Loun. O muzice se toho moc nenamluvilo, protože toto téma bylo pro Petra tabu. Proto když v
roce 2003 navrhnul, že by se mohl dát dohromady Karamel, Petr rezolutně odmítl. Vytrvalý borec Borek však mezi tím kontaktoval bývalé i nové muzikanty, oslovil i manažera skupiny Turbo, Petra Kléra a přišel téměř s hotovou věcí. A tak se v témže roce v
září konala schůzka (aby byla zachována tradice ve Smíchovském sklípku), které se zúčastnili Pavel Klas, Jirka Valenta, Karel Jenčík, Jarda Šantrůček, Petr Klér a samozřejmě aktér všeho Borek a Petr. V příjemné atmosféře sklípku se dohodlo, že Valenta
bude alternovat Šantrůčka na klávesách (což se nikdy nestalo) a také byl určen termín první zkoušky.
Na zkoušky se ale nedostavuje Pavel Klas, je po rozvodu, v noci mu někdo ukradl kytary z bytu a ve finále přišel i o ten byt. To ale kapela nevěděla a objevuje se, opět Borkem dosazený, excelentní kytarista Míla Benýšek. Repertoár je nacpaný hity z celé
kariéry kapely. Po několika zkouškách se mění i bubeník, do zkušebny přišel i Franta Hönig, ale už tehdy hrál v několika kapelách a neměl čas zkoušet. Ale Petr, jak tvrdil, měl po třináctileté pauze hlasivky zarostlé mechem a trval na zkoušení.
Počátkem roku přebírá iniciativu ohledně změn v obsazení Petr Čejka. V únoru, jedním telefonátem, osloví svého dlouholetého přítele, bubeníka Pepu Havlíčka. Tak přichází motor Pepa (dříve Blue Effect, kapela Jiřího Schelingera, Abraxas a Keks) a
okamžitě se stává ústřední osobou v kapele. Jeho styl hraní vrací karamelovým písním tu starou dobrou tvář, i když v novém kabátě.
První vystoupení odehrává kapela 27.2.2004 a manažer Petr Klér přidává další, včetně společných vystoupení legend – Turba a Karamelu.
A byl to opět Petr Klér, který připravil půdu pro natáčení prvního CD v kolínském studiu. Jenomže ještě před tím, musel Petr řešit další problém. Borkovo hraní na basu nevyhovovalo ostatním muzikantům, a tak opět jedním telefonátem je osloven bývalý hráč Babaletu, Standa Švadlena. A tak paradoxně ten, který všechno dal dohromady, z kapely odchází.
Jaro je ve znamení přípravy a natáčení v Kolíně. Jenomže samo natáčení si vyžádalo ještě jednu změnu. Kytarista Míla Benýšek je takovým individualistou, že začal plnit stopy kytarami a písničky postrádaly karamelový sound. Petr musel zjednat okamžitě
nápravu, a po telefonátu zvukaře Ládi Douska, souhlasí s tím, co mu Láďa navrhuje. V Kolíně prý bydlí super kytarista a bývalý karamelový fanda, kterému postačí týden, aby se věci naučil.
Pavel Jeřábek byl v tu chvíli posel z nebes. Petr, kterému původně učarovala virtuozita Míly Benýška, nevěřil vlastním uším, když poprvé přijel do studia poslechnout Jeřábkovy kytary. I Pavel Klas, který přišel na pár koncertů a poslechl CD, před ním
složil velkou poklonu.
V květnu 2005 vychází první CD Karamelu po odmlce a recenze jsou příznivé. Kapele to šlape výborně a začíná natáčet Hydeparky pro Óčko a koncertuje dál.
V létě tohoto roku dochází poměrně často k roztržkám mezi kapelou a klávesákem Jardou Šantrůčkem. Občas si postavil hlavu a naopak nepostavil na pódium všechny klávesy, a to i na tak velkém, jaké bylo na jeho posledním vystoupení v září, na náměstí v
Rokycanech.
Tak ještě koncem září dochází k poslední změně a do Karamelu přichází spoluhráč Pavla Jeřábka z kolínské kapely Derby, Pavel Mach. V osmdesátých letech obdivoval Jirku Valentu a Karamel a sotva zasedl za klávesy dal každému najevo, že jeho hraní zapadá
přesně do vkusu karamelových hitů. Stal se nejenom duší kapely, ale podílel se také autorsky na dvou nových písní pro nové CD.
Opět Kolín, studio Sklep a spolupráce s Láďou Douskem. Na jaře se natáčí tři písničky ze starého repertoáru z dob počátku Karamelu a deset zbrusu nových pecek, na jejichž autorství se podílí kromě Petra Čejky také Pavel Jeřábek, Pavel Mach a Standa Švadlena
V tomto roce Karamel navazuje spolupráci s uměleckou agenturou Profiart prospery s.r.o., která okamžitě zahájila přípravu turné k třicátému výročí vzniku skupiny.
S přibývajícím počtem vystoupení, z pracovních důvodů, odchází v červnu bubeník Pepa Havlíček, kterého nahrazuje, tou dobou již alternující, Martin Roubíček.
A aby se to nepletlo, v červenci ho následuje basista Standa Švadlena, kterého nahradil zakládající člen kapely Pavel Sadlik, který se tak po 27. letech vrací do Karamelu. Bohužel již v průběhu začínajího podzimu, především díky narůstajícímu počtu
vystoupení (v září jich bylo dvanáct), nastává problém s křížením termínů koncertů Karamelu a Derby. Situace se stává neudržitelnou, když agentura Profiart manažera Vladimíra Fiřta musí rušit již nasmlouvovaná vystoupení... Kapela sice dokončuje sezónu
2012 v této sestavě, ale všem zůčastněným je jasné, že nastanou opět změny...
2012 - Nová Rocková krev
V průběhu měsíce února 2012 se po zralé úvaze magementu kapely domlouvá spolupráce s respektovanými muzikanty ze severu, bratry Zbyňkem (g.) a Romanem (ds.) Haaseovými, kteří ukončují své aktivity v jiných kapelách, aby se mohli naplno věnovat práci v
Karamelu. A jak je okamžitě poznat z reakcí na vystoupeních, ( premiéra 16.3.2012) jejich muzikálnost a profesionální nasazení si okamžitě získává naše publikum. Poslední změnou v sestavě je nástup Zdeňka Vlče (key.) k 21.4.2012.
Slova Petra Čejky: "Snad je to doufám nadlouho poslední změna. Pro mně, když někdo odchází z kapely, je to jako když přijdu o kus života..."
2014 – .....a poslední změna to nebyla a Karamelová rodina se rozrůstá
V říjnu tohoto roku dochází k rozšíření kapely o dva další hráče. Vzhledem k závazkům bratří Haasových u Aleše Brichty docházelo k tomu, že některé koncerty nemohly být realizovány. Proto se Petr Čejka rozhodl rozšířit karamelovou rodinku o dva skvělé muzikanty, a to kytaristu Míru "Ňáfu" Košťáka a bubeníka Radka Stárka.