EMHILATOR - Blog | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

EMHILATOR Muž / Hulín

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek EMHILATOR si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.


Blog

MISTROVSKÉ DÍLO

POVINOST PRO ZNALCE HORORŮ- DOPORUČUJI

Švédsko je ve videoherním světě velmi dobře známé díky mnoha vydařeným titulům pocházejícím z místních vývojářských fabrik. Nejde pouze o tříáčkové blockbustery ze studia DICE, v této severské zemi úspěšně funguje také několik menších nezávislých týmů. Jedním z nich je studio Frictional Games, proslulé trilogií Penumbra. Jejich strašidelná novinka, Amnesia: The Dark Descent, aktuálně zaútočila na zákazníky různých digitálních obchodů. Temný survival horor lze označit za duchovního nástupce populární Penumbry. Atmosféra je ještě o stupínek hustší, takže se při hraní budete bát. Hodně bát.

Něco se přibližuje. Rychle!

Hra světla a stínu
Hra světla a stínu

Na podlaze studené místnosti se ocitnete v kůži hlavního hrdiny Daniela. Nepamatujete si vůbec nic ze svého předchozího života. Nevíte, kde jste, jak jste se tam dostali, ani proč tam jste. Pouze díky vzkazu na cáru papíru zjistíte, že jste chtěli všechno raději zapomenout. Ale proč? Co se stalo? Otázky jsou jasné, hledání odpovědí v polorozpadlém hradu plném temných míst už bude na vás. Příběh se dále posunuje zejména díky flashbackům, které vás na různých místech dostihnou. Ve vzpomínkových prostřizích uslyšíte rozhovory postav a povídání svého vlastního nitra. Další podrobnosti o dřívějším dění získáte z porůznu nalezených ústřižků deníků a z krátkých textů při nahrávání nových lokací. Odkrývání příběhu je hodně tajemné i díky nelinearitě. Je totiž jen na vás, kdy některé informace zjistíte.

Přestože se zápletka zpočátku jeví trochu tuctově, stojí za to. Scenáristé se inspirovali u veličin žánru, jako jsou spisovatelé Lovecraft, Poe nebo King, a stvořili skutečně hutné dobrodružství. Příběh graduje zejména v souvislosti s propracovaným prostředím gotického hradu. Některé texty totiž přímo souvisí s právě navštěvovanými místnostmi. Když se tak pohybujete mezi ohlodanými zbytky lidských těl a mučících nástrojů, jistě si lépe představíte, co hrozného se zde kdysi stalo.

Nedokážu zaútočit. Musím se schovat.

Tvůrci se nebáli ani řezničiny
Tvůrci se nebáli ani řezničiny

Vývojáři správně zvolili first-person pohled, který vás do atmosférického herního prostředí skvěle vtáhne. Podobně působí i ovládání snažící se o co nejreálnější zážitek. Pohybujete se pomocí klávesnice. Akce rukou volíte myší, když se vhodná volba pro konkrétní předmět vždy nabídne podobně jako v sérii Penumbra. Tahem myši směrem dolů tak posunete páčku, směrem před sebe zase otevřete dveře. Pohyby myší ale nijak nepoužijete v boji. Přestože narazíte na nepřátele i na použitelné zbraně, v Amnesii jste absolutně bezbranní. Jedinou možností, jak se zbavit děsivých netvorů, je využít prostředí – obvykle tedy utéct nebo se někde schovat. Čekat zavřen ve skříni, až příšera odejde, je o mnoho děsivější, než si to s nepřítelem rozdat se zbraní v ruce. Pokud tedy nepovažujete třeba sérii Dead Space za survival horor právě kvůli přílišné akci, pak budete v případě Amnesie spokojeni. Herní zážitek je maximální, nepřerušují jej žádné akční vložky, ani ukládání, jež hra řeší sama za vás. Vše je podřízeno tomu, abyste se báli, podlehli tíživé atmosféře a co nejvíce se vcítili do své postavy.

Jsem při vědomí?

Ještě děsivěji než pohled na zombie hledající kořist (vás) působí zvuková a hudební složka. Každou chvíli se ozve nějaký ten výkřik. Uslyšíte třeba pláč novorozeněte, škodolibý smích nebo děsivý vítr. V jiných lokacích se zase rozezní tísnivé hudební melodie. Velmi důležité je, že se společně s vámi stresuje i Daniel. Vývojáři do hry implementovali hodnotu duševního zdraví, kterou si je dobré hlídat. Stačí se delší dobu pohybovat v temných lokacích a váš hrdina se začne povážlivě nervovat. To se projevuje mnoha různými způsoby. Rozostří se vidění, padnete na kolena, začne vám bušit srdce nebo se přes obraz začnou prohánět brouci. Nic příjemného. Řešením je rychle dojít k osvětlenému místu (cestou můžete díky omezenému počtu křesadel zapalovat svíčky), nebo zažehnout petrolejovou lampu (opět s omezeným počtem petroleje, jenž na různých místech seberete) a počkat, než se uklidníte.

Vedle utíkání před nepřáteli, na něž občas narazíte, a bojování s vlastním duševním stavem, na vás při procházení perfektně zpracovaných lokací čekají i některé logické a fyzikální úkoly. Jedním z nich je třeba zprovoznění výtahu. Prvně tak musíte najít návod a potřebné součástky. Poté je třeba vše správně seštelovat (kupříkladu ozubená kola zasadit do správných pozic) a můžete se vydat o pár pater jinam. Vzhledem k všudypřítomné temnotě vás zdánlivě jednoduché úkoly pořádně zaměstnají. Celková herní doba včetně tří různých konců se nakonec pohybuje kolem 10 hodin v závislosti na tom, jak rychle různé lokace projdete. Příslibem pro další hraní do budoucna je nepochybně možnost tvořit vlastní levely a příběhy díky uvolněným editačním nástrojům. Uvidíme, o co se komunita postará.

Nezapomenutelný zážitek

Skončí Daniel takhle?
Skončí Daniel takhle?

Autoři pro co nejlepší zážitek Amnesii doporučují hrát v noci s nasazenými sluchátky při zhasnutém osvětlení. Z vlastních zkušeností mohu potvrdit, že hra má tak daleko větší grády, ostatně jako každý dobrý horor. Nepodceňujte ani úvodní vyladění hladiny světlosti na obrazovce. Grafika je založena zejména na kontrastu temnoty a osvětlení. Právě soubojem světla a stínu grafická stránka upoutá, přestože jinak nepatří k současné špičce. Potěší velké množství zajímavých a nápaditých místností. Je znát, že si s návrhy prostředí tvůrci dali hodně práce a možnosti svého vlastního enginu vymáčkli na maximum.

Technická vyladěnost ale rozhodně není jediným prvkem, který by některá větší studia mohla vývojářům z Frictional Games na Amnesii závidět. Tím hlavním je fakt, že Amnesia skutečně plní to, co o sobě tvrdí, tedy že straší. Jestli se chcete po několik podzimních večerů doopravdy bát, neváhejte a vydejte se do hradu Brennenberg za Danielem.

V NOUZI POZNÁŠ PŘÍTELE

Nemůžu jinak, ale musím i zde na svém profilu zveřejnit

něco o mezi lidské pomoci na UNDERGROUNDOVÉ scéně

Vyjádření k neodehranému koncertu

25.04.2010

Zdar všem, kteří včera marně čekali na náš set v olomouckém S-klubu. Velká omluva z našich nevymáchaných hub, opravdu jsme se snažili do poslední chvíle a chtěli jsme zahrát. Průser nastal už při odjezdu. Náš bicmen má sestavu o dvou kopácích, takže není majitelem dvoušlapky. Tu si na každé hraní půjčuje od kamaráda, který na něho včera jaksi zapoměl. Navíc jsme neměli telefon na pořadatele, abysme dali avízo dopředu. V bláhové naději, že je tam 7 kapel, že by to neměl být až takový problém, jsme vyrazili. Situaci jsme se snažili řešit hned po našem příjezdu, čertužel marně. Byla smůla, že jsme měli hrát jako poslední a kapely z Čech pospíchaly. Není se co divit, čekalo je pár hodin jízdy. Zarazil mě však přístup Jeffa z DR, který nám jí nejdříve slíbil a když už šlo do tuhého, otočil a nějak s ním přestala být rozumná řeč. Beru, že se bál o svůj nástroj, ale nadruhou stranu se už nějaký pátek známe a pokud mě paměť neklame, když jsme měli možnost pomoct DR, tak jsme to udělali. Prostě nějak selhala komunikace a bez té posrané šlapky se opravdu hrát nedá. To je asi tak vše, co k tomu můžu napsat. Velice nás to mrzí, víme, že vás tam pár čekalo, a doufám, že někdy hodně brzy se uvidíme a snad nás i uslyšíte.

Zdar jak sfiňa.. Jura+DT

NOVÉ SMĚRY METALU

Youtube Video 1gYmOGCdw9kYoutube Video 1gYmOGCdw9k

Nové mapy pekla - aneb pohled do chřtánu dáblova z bezpečné vzdálenosti


Podle pravidel logiky kulturních cyklů musí hudební styl čekat na svůj revival dvacet let. Potvrzením této teorie se zdá být návrat zájmu o metalovou hudbu. Finští strašáci Lordi vyhráli k údivu všech cenu Eurovize, veteráni Iron Maiden bojující s plešatostí mají v září nejprodávanější album v polovině zemí Evropy (včetně České republiky), mainstreamová hudební periodika dávají vysoká hodnocení metalovým kapelám jako Mastodon či Opeth a festivaly této hudby se těší nebývalému zájmu. Pro někoho, kdo tento styl poslouchal ve svých rebelských časech na střední škole a pak ho macešsky opustil, je brouzdání se současným metalovým marastem návratem do stejné řeky. Na první pohled se vlastně nic nezměnilo. Obrácené kříže, záhrobní chrčení, zvuk je možná díky novým nahrávacím technologiím o trochu hutnější, ale stará dobrá klišé stále vládnou. Stačí ale jít trochu hlouběji a narazíte na malou skupinu projektů, které se v rámci fundamentálně přísné metalové estetiky snaží o inovace a napojení extrémních prvků svého žánru na další odnože avantgardní hudby. V tomto šuplíku najdete kapely, které citují Johna Cagea nebo Steve Reicha, snaží se dosáhnout stejných snivých ploch jako mistři ambientu nebo naplnit ideály improvizační hudby a free jazzu, všechno ale s pomocí nesmlouvavých kytarových riffů. Možná to bude znít příliš povýšenecky, ale dvacet let po přelomových albech Slayer Reign in Blood a Master of Puppets skupiny Metallica znovu stojí za to vrhnout se po hlavě do žánru, který už podle mnohých měl dávno zmizet z povrchu zemského.

Ukradený metal

Snad kromě disco music neexistuje vysmívanější styl populární hudby než metal. Z vnějšku je vidět jako monolitický hudební celek anti-hudby tvořený zaměnitelnými kytarovými riffy a uniformitou posluchačů. Odsouzení je jednoduché, ale ne spravedlivé, minimálně v tom, že bychom těžko hledali jiný žánr, který by se větvil do tolika stylových podžánrů. Po překotném vývoji na přelomu 80. a 90.let se většinové podstyly (death, speed, black, doom) usadily a další vývoj se zpomalil. Méně extrémní podoby slavily komerční úspěch (hair metal, rap metal), v dalších žánrech se zakonzervovala pravidla a metalová subkultura se uzavřela do ghetta. Jedinci, kteří nachází styčné plochy extrémního rocku a hudební avantgardy, přichází v 90. letech výhradně zvnějšku. Jazzman John Zorn se nechá metalem inspirovat v projektech Naked City, Painkiller nebo aktuálně v triu Moonchild s Mikem Pattonem, Bill Laswell s ním koketoval v nadžánrovém sdružení Praxis a nesmlouvavá estetika bolesti je inspirací pro japonské hlukové úderníky, jako jsou Merzbow či Masonna. Až s novým tisíciletím se ale uvnitř doposud přísně izolacionalistického žánru začínají objevovat projekty, které hledají cestu ze schizmat metalových pravidel směrem k nové podobě. Zhruba kolem roku 2003 si i mainstreamoví hudební publicisté začínají výrazněji všímat skupin jako Khanate, Sunn O))), Lightning Bolt, Boris nebo Isis či labelů Southern Lord, Load nebo Hydra Head, protože zajímat se o novou metalovou vlnu je najednou překvapivě cool.

Přiznat se, že posloucháte metal se až donedávna rovnalo společenské degradaci. Metalová trička ze středoškolských let odpočívala na dně skříně a na staré kazety kdysi oblíbených kapel se prášilo. Až donedávna psaly seriózní tiskoviny o metalové subkultuře jen v souvislosti s úmrtími na koncertech nebo satanismem inspirovanými demolicemi hřbitovů. Všechno se ale změnilo v průběhu posledních let. Snad za to může celková decentralizace hudby způsobená její snadnou dostupností na internetu, která nutí hudební novináře pokrývat mnohem širší spektrum hudby než dříve, a nebo je to skutečně znak znovuzrození skomírajícího žánru. Ať už to byl jeden či druhý důvod, články v prestižních denících jako New York Times nebo The Guardian vedou k zviditelnění undergroundového proudu uvnitř metalové scény a její celkové legalizaci. Správná je přitom výtka, že jediným společným znakem často citovaných kapel je jen jejich neochota hrát podle stanovených pravidel žánru a zároveň se nezpronevěřit jeho ortodoxní extrémnosti.

Zatímco exkurze do metalového undergroundu podnikají další média, přetřásají se jména a nálepky pro hnutí, které vlastně ani hnutím není. Příhodný se zdá být termín thinking man�s metal, který používali v 90. letech mainstreamoví hudební novináři, když chtěli pochválit metalovou kapelu, a v našem tisíciletí ji do svých PR materiálů vpašoval vlivný label Hydra Head. Jiný termín metal for non-metalers se vžil na internetových blozích nebo diskuzních fórech jako ilx či dissensus, nálepku subterranean metal zase použil ve svém bilančním průvodci v 252. čísle časopisu Wire (únor 2005) Edwin Pouncey. Mírně hanlivé jméno hipster-metal se objevilo v nadpisu článku ze zářijového čísla časopisu Decibel, �prvního amerického časopisu pro extrémní hudbu� (existuje od roku 2004), v němž významné postavy metalové scény debatovaly o zájmu ne-metalistů o jejich žánr. �Lidi od indie-rocku jsou unavení svým malým ghettem a začali z něho vystrkovat hlavy. Poslouchají taky trochu metal, ale snaží se ho popsat v intencích toho, co znají, a tím se stává součástí jejich vesmíru,� říká John Darnielle, přispěvatel Decibelu a frontman kapely Mountain Goats a shrnuje tak animozitu, kterou �pravověrní� metalisté cítí vůči pokusům mainstreamových médií ukrást jim jejich žánr. Možná mají pocit, že bude následovat komerční výprodej, jako se to stalo v 90. letech a zarputile tvrdí: �Metal se nemůže vracet, protože nikdy nezmizel.� Přes deklarovanou vlažnost k novým trendům zůstává Decibel společně s britským Rock-A-Rolla (zatím vyšlo šest čísel) jedinými žánrovými periodiky, které se větším novou metalovou avantgardou zabývají. Pro tradiční metalové časopisy jako Kerrang! nebo Metal Hammer je tento metal prostě příliš intelektuální.

Zatím nejužitečnější název, který tato vlna/ne-vlna dostala, je post-metal. Jednoznačná je inspirace termínem post-rock, který do oběhu uvedl v roce 1994 Simon Reynolds. Jeho definice přeložená pro naše potřeby by zněla, že post-metal je hudba, která �používá metalové prostředky pro nemetalové účely�. V podobném duchu se nese kapitola o post-metalu v otevřené internetové encyklopedii Wikipedia zdůrazňující příbuznost k post-rocku, zvláště v jeho písňové struktuře. Na rozdíl od tradiční stavby sloka-refrén-sloka vyznává post-metal volnou strukturu, která podobně jako třeba free jazz pracuje s postupným budování klimaxu. Podobnost s post-rockem je i v delší stopáži skladeb a oblibě čistě instrumentálních kompozic. V neposlední řadě pojít oba post-styly snaha o překročení zdánlivě nepřekonatelného stínu historie žánrů a ironická hra s mimohudebními prvky, jako jsou móda nebo životní názory.

Metal od ne-metalistů:

Kytara s logaritickým pravítkem

Když instrumentální metalová kapela Russian Circles dohrála svůj set na nejmenovaném festivalu, přišel k nim jeden z návštěvníků a vyčetl jim, že na zvukaře ladící nástroje pro hlavní hvězdu večera hráli přece jenom příliš dlouho. Zdá se, že někdo tady není na netradiční přístupy připraven. Pokud se post-metal chce zbavit klišé usazených za historii dlouhou přes čtvrt století, pak ustřihnout vokální linku záhrobního chrapotu se satanistickými texty se zdá být nejlepší cesta. �Jsou dvě věci, které zaručeně zničí píseň - vokály a šroťák (snare drum). Když nestojí za nic, je skoro nemožné je při poslechu ignorovat,� říká v rozhovoru pro Decibel Tim Green, kytarista jedné z nejzajímavějších instrumentálních metalových kapel The Fucking Champs a dodává: �Teď, když jsme úplně vynechali vokály, přemýšlíme, co uděláme s tím nešťastnými šroťákem!�.

Instrumentální metal navazuje na kapely tzv. math rocku, které od poloviny 90. let experimentují s tradičními rockovými postupy na bázi jazzu (Breadwinner, Don Caballero, Drive Like Jehu, Shellac, The Dillinger Escape Plan a značka Touch and Go). Jeho kompozice jsou obvykle delší a složitěji strukturované, což je typické i pro post-rockové kapely jako Mogwai nebo Tortoise, matematický metal je ale samozřejmě tvrdší a agresivnější. Například norská kapela Noxaght využívá domácí tradice drsného black metalu, který bez vokálu zní vlastně docela intelektuálně. Vedle Noxaght je nejvýraznějším představitelem podstylu kvarteto z Dallasu, které si říká Pelican. Jejich instrumentální album The Fire in Our Throats Will Beckon the Thaw se v anketě časopisu Decibel stalo nejlepší deskou roku a završilo dvě sezóny, které na metalové scéně patřily výrazným kapelám bez zpěváků jako Red Sparowes, Lightning Bolt nebo zmínění Russian Circles. Fandy klasického a instrumentálního metalu si určitě nespletete. Nedostatek obrácených křížů na oblečení nahrazují ti druzí dioptriemi v brýlích a těžko se na jejich koncertě dočkáte fanouškovských kratochvílí jako headbanging (kývání hlavou do rytmu) nebo stagediving (seskok z pódia do diváků). Neuvidíte ani hru na imaginární kytaru (air guitar), protože sóla jsou relikvie klasického metalu. Fandové nového metalu spíše zavřou oči a budou se neznatelně vlnit do rytmu. Některé metalové kapely nové zvyklosti publika trochu vyvádí z míry. �Metal už dneska není tak dělnická záležitost, jak býval,� poznamenali si pro Decibel členové metalové kapely Capricorns, hrající pomalý styl sludge bez vokálů.

Jestli staří metalisté vyčítají instrumentálnímu metalu jistou intelektuálnost, pak rozhodně nejsou mimo mísu. Metalové kapely se často zajímaly o epické fantasy nebo horror, Ulver zhudebnili Blakeův Sňatek nebe s peklem, brazilská Sepultura letos nahrála metalovou podobu Danteho Božské komedie, instrumentální kapely jdou ale ještě dále. Nové album Red Sparowes jménem Every Red Heart Shines Towards The Sun vypráví v písních příběh Mao Ce-Tungovy kampaně za masové vybíjení vrabců, která v širším důsledku zapříčinila v Číně obrovské hladomory v letech 1959 až 1961. Před poslechem doporučuji nalistovat příslušné pasáže v Dějinách Číny.

Cesty k zasvěcení:

Satan jako sociální konstrukce

SJaponská kapela Boris má na západě pověst kultovního kolektivu. Možná za to může fakt, že vůdčí postavou tria je titěrná a něžná kytaristka Wata, jejíž nástroj k údivu všech vyluzuje ty nejnestoudnější zvuky. Boris si ale svoji pozici zaslouží sérií výtečných alb jako Absolutego, Amplifier Worship nebo letos na západě vydaný Pink, na nichž je těžké poznat, že se stále jedná o tutéž kapelu. Aby posluchačům trochu ulehčili orientaci v záplavě nahrávek, Wata a spol. vydávají své rockovější desky s názvem kapely s verzálkami, jako v případě Pink � tedy BORIS. Pokud ale je na obalu napsáno jen boris, bude to pravděpodobně extrémní jízda s přesahy do noise, jako v případě Sun Baked Snow Cave, která vznikla na sessions s Merzbowem. Členové Boris, kterým je už přes 30 let, načerpali metalovou kulturu přefiltrovanou kulturními bariérami a vzdáleností. Bubeník Atsuo, který jako jediný z kapely umí alespoň trochu anglicky pro internetový portál radcompany.net vysvětlil, že metal je pro něj vlastně odnoží punku a hardcore. Značně neortodoxní je i jejich pojetí satanismu, typického znaku metalu. �Nejsme obyčejná metalová kapela. Pro nás není ďábel symbol, ale okamžik, který se dotýká naší morálky. Chvíle, ve které se obyčejný život mění v neobyčejný. Ten okamžik, kdy se člověk mění - to je ďáběl. Nebo potenciál, který ho inspiruje k tomu se změnit�, říká Atsuo.

Má to být definice Satana jako existenciální šifry? Četl Atsuo Heideggera a poslouchal u toho Deicide? Satanismus a metal odvěky patří k sobě. V hudbě je obraz ďábla přítomný už od časů blues, na které rock navazuje. Je to částečně provokace a částečně snaha vymezit se proti normalitě. Okultistické hrátky Black Sabath se později rozvinuly ve svébytný žánr black metal, který je pro externího pozorovatele nejtemnější odnoží metalu. Rockový satanismus vesměs vychází z LaVeyovy Satanské bible, který tvrdí, že �satan je symbol lásky k pozemskému světu.� Egoismus, nihilismus a opozice vůči tradičním křesťanským hodnotám je opakujícím se tématem metalových textů, když celá řada skupin si vytvořila vlastní symboliku posedlosti zlem. Někteří zašli trochu daleko, jako v případě norských metalových kapel na začátku 90. let, které zapalovaly křesťanské kostely a nebo páchaly rituální sebevraždy. Medializace extrémistů uvnitř scény zatlačila metal ještě více do vlastního ghetta a stejný dopad mělo i napojení některých skupin na neonacistické organizace. Použít dnes satanistické texty a další atributy záhrobního metalu zavání trochu klišé, což uvnitř scény nevadí, navenek ale působí maličko odstrašujícím dojmem.

Když vyrazíte na koncert kultovní kalifornské skupiny Sunn O))), připravte se na nekonečně táhlé drones servírované ve vražedné hlasitosti a umělou mlhu, ze které se po čase vynoří postavy v dlouhých druidských hábitech. �Vzali jsme si atmosféru metalu - barbarství, nesmiřitelnost - a chceme, aby při koncertě vibrovalo úplně všechno. Celý prostor se stane součástí performance,� říká člen kapely Stephen O�Malley v rozhovoru pro New York Times. Zároveň přiznává, že posedlost metalovými klišé má svoji perverzní camp hodnotu. �S Gregem (Andersonem, druhým členem Sunn O))) máme podobný smysl pro humor, baví nás hrát si s metalovými klišé a stereotypy.� O�Malley, který mezi své hudební vzory zařazuje minimalistické skladatele jako Tony Conrada nebo Steve Reicha, byl členem doom metalové kapely Burning Witch, která posouvala hranice žánru směrem k pomalému a valivému zvuku, jež přiváděl posluchače do tranzu. O�Malley se k metalu dostal po slibné kariéře v oblasti výtvarného umění, ostatně jeho instalace Fungal Hex byla k vidění (a slyšení) před pěti lety i v Praze. Jeho současné projekty Khanate (v září ukončili činnost) a zmiňovaní Sunn O))) jsou pokračováním této cesty. Things Viral prvních a Flight of the Behemoth druhých jsou zásadní alba post-metalové vlny, ačkoliv O�Malley veškeré přípony a subžánry odmítá a tvrdí, že jeho kapely hrají doom metal.

Boris, Khannate a Sunn O))) shromáždili Anderson a Malley na svém labelu Southern Lord Records, který se stal značkou vysoké kvality a pro pozorovatele metalové scény i nejvýraznějším labelem současnosti. Zvuk SLR není experimentální, avantgardní ani přelomový, jen se vrací zpět do prehistorie metalu, k ranným nahrávkám Black Sabath, na kost odřenému hutnému zvuku valivých kytarových hradeb. Není náhodou, že na této značce se ocitly i post-metalové legendy Earth. Seattleská skupina od začátku 90. let provozuje repetitivní temný rock, který předznamenal jak stoner rock (Queens Of The Stone Age, Sleep), tak i současnou sludge scénu. Podle legendy založili O�Malley a Anderson Sunn O))) jako tribute band Earth a pojmenovali se podle jejich oblíbených reproduktorů Sunn Model T, které se vyznačují velkou citlivostí pro nízké tóny.

Poslech s obráceným křížem:

Hlava medúzy a jiné divy

Pokud se současné experimentální metalové kapely shodnou na společném vzoru, pak to bude nejspíše kapela Neurosis. Původně trash-metalová sestava si od poloviny 80. let prošla několika stylovými převraty, které na ně obrátily pozornost fanoušků metalové avantgardy. Alba jako Times Of Grace a Through Silver in Blood jim vynesla přirovnání k Pink Floyd a nálepku �apokalyptický folk�. Velký vliv na zvuk Neurosis měla skupina Swans, jejich kytaristka a zpěvačka Jarboe s nimi vytvořila projekt Neurosis & Jarboe. Zatím jediné album z roku 2003 patří k nejpovedenějším žánrovým počinům poslední doby. �Po celé roky jsem měl pocit, že s nikým v tomhle žánru nemám nic společného. Byl jsem uvnitř, ale cítil jsem se jako nezvaný návštěvník,� popisuje svůj vztah k metalu posledního desetiletí Justin Broadrick. Muž, který má zvláštní dar být u všechno důležitého, co se v metalu za poslední roky dělo. Jeho osobní diskografie se sestává z pilířů moderního metalového zvuku. V sedmnácti letech si zahrál na druhém album Napalm Death Scum, které položilo základy extrémně rychlého stylu grindcore (a obsahuje nekratší skladbu všech dob You Suffer, která trvá jen sekundu). Jeho další z mnoha projektů Godflesh pak poprvé úspěšně spojil industrial s kovovými riffy a předznamenal kariéru kapel jako Fear Factory nebo Ministry. Po rozpadu Godflesh míchal Broadrick metal s taneční hudbou v projektu Techno Animal a hip hopem v Ice. Návratem ke kytarám byl projekt Jesu, který letos vydal EP Silver. Broadrick funguje jako spojnice různých projektů, remixuje Pelican nebo Isis a platí v oblasti metalu za nezpochybnitelnou veličinu.

Jesu vydávají na labelu Hydra Head, jehož šéfem je Aaron Turner. Pokud jsou nahrávky vydávané na Southern Lord tak trochu návratem do dávné minulosti metalu, Hydra Head se zaměřuje na progresivní metal, který chce vysvléci tvrdý rock z negativních konotací. Turner, šéf další veledůležité post-metalové kapely Isis se vloni časopisu Guitar Player svěřil: �Myslím si, že spousta metalových kapel podceňuje inteligenci svých posluchačů a také ochotu lidí zažívat v hudbě něco nového�. Bylo to právě druhé album Isis nesoucí název Oceanic z roku 2002, kvůli kterému museli hudební publicisté přemýšlet o novém názvu pro dosud neslyšenou stylovou variaci. Táhlé ambientní kytarové plochy inspirované post-rockem navozují atmosféru nekonečných vodních ploch, Isis si ale zachovali metalovou sveřepost a dynamičnost a Turnerův hrdelní řev také zůstal věrný metalovým zvyklostem. Díky Oceanic si Isis získali nemálo fanoušků mimo těžký rock a album se dočkalo i své remixové podoby, což je ve světě tvrdého rocku zcela ojedinělý počin. Na sérii singlů a později i CD Oceanic Remixes and Reinterpretations se potkali třeba Fennesz, Tim Hecker nebo Venetian Snares. Isis si svoji pověst neobyčejné metalové kapely hýčkají, když se na turné se vydají klidně s hiphopovými experimentátory Dälek. Isis poslední říjnový den vydali na Ipecac Mike Pattona své nové album In the Absence of Truth.

Nahrávky Isis a dalších skupin zmíněných v tomto článku přitáhly v posledních letech k metalu nové fanoušky, hladové po netradičních hudebních zážitcích. Možná že metalový extremismus, který nemálo lidí odpuzuje, je zároveň tím pravým magnetem, který nás k němu láká ve vyhrocenosti naší doby. �Metalový koncert není jen koncert, to je zasvěcení,� říká trochu v žertu O�Malley ze Sunn O))) a připomíná tak, že metal je pravým následovníkem rockové touhy po osvobození od společenských konvencí. I když časem forma v podobě různých bubáků a černých mší převládla nad obsahem, zůstal i nadále metal útočištěm těch, kteří chtějí hudbu prožívat celým tělem. A posledních několik let dává post-metalová vlna šanci i těm, kteří k tomu ještě navíc chtějí používat i mozek.

Kovové pilíře:

  • Godflesh � Streetcleaner (1989)
  • Neurosis - Neurosis & Jarboe (2003)
  • Cult Of Luna � Salvation (2004)
  • Jesu � Jesu (2005), Silver (2006)
  • Isis � Oceanic (2002), Panopticon (2004)
eZ publish™ copyright © 1999-2009 eZ systems as
Youtube Video ZGuTuOeUrTIYoutube Video ZGuTuOeUrTI