Fousy Mojo - Novinky | Bandzone.cz

Fousy Mojo crossover-rock'n'roll / Praha

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Rano - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Brody - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Opet spolu (Setkani IV.) - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Obrad - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Bezenci
    Nezařazeno
  • Rozhledna - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • V morich - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Taxiky - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Poldinka - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Jestli máš chuť
    Nezařazeno
  • Nad strechami - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Zpěv Potawatomiů - Sono 2005
    Nezařazeno
  • Král - Male divadlo s velkym kasparkem, 2012
    Nezařazeno
  • Smrt, 2003
    Nezařazeno
  • Až půjdeš domů 2007
    Nezařazeno
  • Hrany, 2010
    Nezařazeno
  • V krajině stínů - live, Kořen 2013
    Nezařazeno
  • Podzim země, 2010
    Nezařazeno
  • Klíč, 2010
    Nezařazeno
  • Houbicky, 2010
    Nezařazeno
  • Buzerant, 2010
    Nezařazeno
  • Svety a vitr, 2010
    Nezařazeno
  • Hra, 2010
    Nezařazeno
1 2 3 4 5 6 79111316192225283032 33 34 35

PŘIKLÁDÁME DALŠÍ, VELMI MILOU RECENZI, CO VYŠLA NA STRÁNKÁCH HUDEBNÍ KNIHOVNA.CZ

(Upraveno: )

Normální písničky pro normální lidi

Recenze alba : Malé divadlo s velkým kašpárkem

Interpret: Fousy Mojo
Celkový čas: 00:44:16
Vydavatel: vlastní náklad
Rok vydání: 2012
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD

Z důvodů duševní hygieny je občas fajn si připomenout, že existuje i jiná hudba než ta mainstreamová z Óčka nebo Evropy 2. Normální muzika normálních kapel, které si nemusí hlídat, aby pravidelně střídaly sloku a refrén, aby o moc nepřesáhly tři minuty nebo se, nedejbože, neotřely o něco alternativnějšího. Takových skupin je naštěstí dost, jednou z nich je kapela s podivným názvem Fousy Mojo, která nyní vydává album Malé divadlo s velkým kašpárkem.

Ignorace žánrových škatulek

Ale co nám do názvu, důležitá je hudba. A ta je v případě trojice Kamil Danda, Marek Palas a Martin Kudláček hodně příjemná. Vycházejí totiž z obyčejných písniček, které jsou melodicky vstřícné, rytmicky poutavé, náležitě propracované, textově zajímavé, a proto působí přirozeně. Navíc muzikanti výborně ovládají své nástroje, ignorují žánrové škatulky, Kamil Danda emotivně zpívá a celou trojici muzicírování vyloženě baví. Co chtít víc?

Po úvodním, spíše náladotvorném intru Už jsme si to řekli následují rockové Brody, energická píseň s lehce alternativním, undergroundovým nádechem. Stejná pestrost zdobí pomalejší V mořích, v níž se rockové pasáže střídají s klávesovými plochami. K art rocku s vlivy jazzu směřuje Ráno, temperamentní song, místy, hlavně pěveckým projevem, připomínající vrcholné okamžiky Ivana Hlase.

Rock´n´roll, jazz, art rock a psychedelie se mísí v melodické písni Divadelní. Rozhledna představuje energickou vypalovačku s volnějšími pasážemi. Velice vstřícná a zároveň hodně emotivní a do posledního detailu propracovaná skladba. Jeden z vrcholů desky. Další hned následuje, alternativnější Nad Střechami. Undergroundově pojaté sloky se dokonale propojují s chytlavým refrénem. Píseň outsidera („Jsem nikdo od nikud, co míří nikam. Jsem nikdo od nikud, však už si zvykám"), který však zažívá drobné, ale podstatné radosti („Hvězdy jak na talíři").

Že umí Kamil Danda napsat i přímočarou, jednoduchou, údernou píseň dokazuje melodicky lahodný Obřad. Nejhitovější song alba. V Taxících se už zase objevují psychedelické momenty. Uhrančivý rytmus, opakující se kytarové figury, vnitřní gradace, hypnotické basové party, bohaté aranže, expresivní vokál. Přitom ale žádná ujetá alternativa, jen lehká, vzdušná píseň.
Rychlý a poměrně syrový hard rock dominuje Poldince, Opět spolu-Setkání 2 je mnohem otevřenější a i díky klavíru lyričtější, melancholičtější skladbou. Celé velice sevřené album uzavírá další hitovka, poprockový Král.

Stále je proč se vracet

Fousy Mojo hrají alternativnější muziku, ale v žádném případě nejde o hustý underground pro pár vyvolených. Základem je stále poctivý rock´n´roll, který okysličují prvky psychedelie, art a hard rocku, punku či jazzu. Výsledkem je sdílná, ale také zajímavá, nápaditá, autentická a originální muzika, k níž se bude posluchač rád vracet. Pořád je v ní totiž co objevovat.

Jediná výtka se týká absence textů v bookletu. Zveřejnění by si rozhodně zasloužily, jsou plné emocí, asociací, abstraktních i konkrétních obrazů. Danda má navíc cit pro češtinu, neotřelá slovní spojení, obraty a významy. V poetické rovině vyprávějí o mezilidských vztazích, osobních pocitech či potřebách jistot.

PRVNÍ RECENZE NA NOVOU DESKU, ROCKSHOCK:

FOUSY MOJO – malé divadlo s VELKÝM KAŠPÁRKEM
Vlastní náklad / 43:41

Pražští Fousy Mojo, jejichž vznik se datuje k roku 2008, působili dlouhá léta na české scéně pod původním názvem Fousy Moudžou Rajzin. Kytarista, zpěvák a skladatel Kamil Danda z trosek tohoto souboru vytvořil zcela nové hudební těleso, které po ucelení sestavy vydává na přelomu let 2009/2010 debutové album, vyhrává soutěž Naděje Beatu 2011, letos lehce obměňuje sestavu (změna na bubenickém postu) – a především vydává zbrusu nové album malé divadlo s VELKÝM KAŠPÁRKEM. Právě tato novinka se již hodnou chvíli a poněkolikáté zabydluje v mém sluchovém ústrojí a dost možná i někde dále. Nezbývá tedy, než se s vámi podělit o poznatky získané při toulkách tímto hudebním panoptikem.

Úvodní introdukce Už jsme si to řekli je jakousi vstupní branou do světa, kde žánrové mantinely dávno padly v prachu zapomnění, takže se můžete zcela volně procházet po rozlehlých pláních zvukové 'olejomalby'. Nevím jak na ostatní, ale na mě osobně působí klavírní trylky v intru jako zurčící potok, který se následně rozlije po krajině, a na druhý břeh – či snad mimo realitu – vás může přenést následující song s docela výstižným názvem Brody. Okamžitě se nabízejí zajímavé evokace – bublající basu jako by třímal Roger Taylor, hardrockový riff si zde vystřihl Angus Young a Jon Lord z rockového nebe decentně přizvukuje svými hammondkami. Ne že by se FM snížili k vykrádání rockových velikánů, jen příjemně zjišťuji, že jim nejsou cizí ani klasicky rockové postupy. Pak se již ovšem naplno roztáčí žánrový 'řetízkáč', ze kterého vám půjde hlava kolem. Art rock prostoupený alternativními prvky, špetka jazzu, rock'n'rollu, pop rocku, progrese, a když si to nálada vyžádá, přijdou ke slovu i ostřejší hardrockové momenty, občas odskakující i k punku. Ve skladbě V mořích se dostavuje lehké nutkání s přirovnáním k formaci Apatheia. S odlišením ovšem nebudete mít problém. FM totiž používají výhradně rodný jazyk, a přestože jsem zarytý ateista, děkuji Bohu, že se tak stalo. Skupina zde totiž jasně ukazuje, jak dokáže být čeština barvitá, zvukomalebná, a především zpěvná. Co je ovšem geniální, jsou samotný slovosled a stylizace, které ukazují neskutečnou sílu především ve své abstraktnější formě, jako třeba v již zmiňované Brody. Posluchač s fantazií si zde až obžersky pochutná, těch ostatních je mi v tomto případě docela líto.

Pokud ovšem mají hlavy hudebně otevřené, i pro ně je zde připravena spousta pamlsků. Pokud tedy padla zmínka o textech, nesmíme zapomenout na jejich vokální prezentaci. Ta se nese v pěkně čisté, nenásilné a přirozené rovině, což je více než příjemné. Občas se do toho sice Kamil Danda i poněkud opře, jako třeba v songu Ráno, ale nijak přitom neodbíhá od své přirozenosti. Ten výraz mi zde lehce připomíná Milana Urzu z kapely První hoře. Co se týče instrumentálních výkonů, tady se pohybujeme jednoznačně v muzikantsky profesionálních dimenzích. Z celkového projevu je slyšet vyzrálost a zkušenost, takže na ploše celého alba neuslyšíte byť jen jedinou chybičku; a vězte, že díky výbornému zvuku si můžete překontrolovat každičký tón. Velice sympatické je, že ačkoliv je trojice muzikantů velice dobře technicky vybavená, nepouštějí se zbytečně do exhibicionistických soubojů, ale veškerý um užívají především s maximálním citem, občas i minimalismem, osobitostí i jakousi duševní otevřeností. Tohle musí být posluchači, který má rád 'opravdovou' hudbu, hodně blízké a nemusí mít nejmenší obavy z toho, že by se kapela někdy v budoucnu uchýlila ke komerci, protože jí prostě může bezmezně věřit. A to ne že by FM neuměli zaujmout i masovější posluchače. Třeba chytlavou melodií z Divadelní by nepohrdl nejeden hitmaker.

Hodně dlouho by se dalo ještě psát o tomhle výborném počinu, ze kterého dýchá muzikantská čistota, vášeň i opravdovost. Bezvadně servírovaná muzika, která dokáže pohladit i patřičně nabudit – podupávání do rytmu se stane vaší přirozeností – a především donekonečna překvapovat. Pokud bych mohl název přehodit do známější podoby, Fousy Mojo zde jasně dokázali, že i s malým kašpárkem (rozuměj tříčlenným obsazením) se dá dělat velké divadlo (parádní muzika). Pánové, hluboce smekám a děkuji, že jste mě ušetřili věčného dilema, kolik hvězdiček za nahrávku udělit. Tady není zkrátka co řešit...

minimum 1, maximum 5 Jiří Olszar

ROCK ZONE a BRNO

Bohužel Vám musíme oznámit že naše účast na brněnském festivalu Potulný dělník z důvodu nemoci v našich řadách padá.

Ale je tu i jedna pozitivní zpráva!

V hitparádě česká desítka na radiu RockZone jsme se tento týden umístili na prvním místě!

Všem Vám moc děkujeme za podporu :)

1 2 3 4 5 6 79111316192225283032 33 34 35