Cleaner Production - O kapele | Bandzone.cz

Cleaner Production pop-alternative / Praha

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Letě zvukolodí
    Nonfinito B-side
  • Opakování
    Opakování
  • Lichý be-bop
    Nonfinito
  • Zvukoloď
    Nonfinito
  • Derviš (remaster)
    Opakování
  • Iterace
    Nonfinito B-side
  • Recyklopedie
    Nonfinito
  • Archa
    Nonfinito
  • Operátoři
    Nonfinito B-side
  • Bye Bye - Finito
    Nonfinito B-side
  • Plechové kotníčky
    Nonfinito B-side
  • Čtvrtý den
    Nonfinito
  • Bezedná
    Nonfinito
  • Voňavé
    Nonfinito
  • Svědkové
    Nonfinito
  • Modulor
    Nonfinito
  • Domů
    Nonfinito
  • Zvukopád
    Opakování
  • Sedmá strana
    Opakování
  • Z osudů
    Opakování
  • Tučňák
    Opakování
  • Píseň krve
    Opakování
  • Vodopád
    Opakování
  • Kování
    Opakování
  • Technobank
    Rehabilitace
  • Eschatokol
    Rehabilitace
  • Desang
    Kormidlo 2
  • Taj mahal
    Kormidlo 2
  • Calliope
    Podpraha
  • Podpraha
    Podpraha
  • Nejsi sám
    Podpraha
  • Modrá voda
    Podpraha
  • Nadpraha
    Podpraha

Členové skupiny

Nástrojové obsazení: Kytara, Zpěv, Doprovodný zpěv, Syntezátor / Sampler, Baskytara, Harmonika, Kazoo, DJ
Nástrojové obsazení: Baskytara
Nástrojové obsazení: Zpěv, Rap, Tamburína, Maracas
Nástrojové obsazení: Kytara, Zpěv, Doprovodný zpěv, Piano, klavír

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

Pražský hudební projekt aktivní v letech 1998-2011.

Projekt založil a celou dobu vedl Ivan Minář, který byl také hlavním autorem hudby a textů. Sestava souboru se několikrát výrazně proměnila, takže se v něm za 13 let fungování vystřídalo téměř třicet hudebníků. Již od roku 1999 se stal nedílnou součástí hudby Cleaner Production programovaný podklad, vytvářený většinou v programu Buzz. V roce 2003 založili tehdejší členové projektu vlastní label Vanitas Records, pod jehož značkou vyšlo všech devět alb, jejichž nahrávání představovalo hlavní činnost CP. Projekt koncertoval velmi zřídka a vzhledem k volnému zapojení většiny hudebníků vždy v malé sestavě. Činnost Cleaner Production završilo dvojalbum nazvané příznačně Nonfinito, po jehož dokončení se členové rozešli za vlastními sólovými projekty. Volným pokračováním CP se stal projekt Zvukoloď.

Poslední sestava v roce 2011:

Ivan Minář - zpěv, kytara, bicí, syntezátory, samply a loopy. Letitý experimentátor s počítačovými zvuky, kytarista samouk, zakládající člen souboru a pražák. 

Jiří Bany Tomášek - kytara, zpěv. Ostravský hudebník a výtvarník, který do Cleaner Production nastoupil v roce 2005.

Tomáš Drahoňovský - zpěv a rap. Funkový zpěvák a showman původem z Jablonce nad Nisou přišel do Cleaner Production v roce 2003. Vedle hudby je známý jako televizní redaktor a moderátor.

a řada hostů.

Více na: http://www.cp2004.wz.cz

Bio a historie

Alba Cleaner Production:

2010 - Nonfinito B-side

Cleaner Production

(Minář, Bany, Drahoňovský) Deváté album CP původně zamýšlené jako dodatek k Nonfinitu je složené zejména z ambientních kompozic. Perličkou svého druhu se stalo proto, že díky absenci omezujícího konceptu nakonec vyznívá jako příjemná směs poslouchatelných skladeb, mezi nimiž ční pouze tři zpívané. Dvorní zpěvák T.Drahoňovský zde spíše mluví a ve skladbě Plechové kotníčky se poprvé objevuje jako hlavní zpěvák Bany. Závěrečná singlovka Letě zvukolodí s dvouminutovou předehrou (Sudomie) je zároveň mementem CP, neboť se se již kdysi nedostala na album Podpraha. Oproti Nonfinitu zde hraje na kytaru převážně I. Minář a naposledy se zde objevují sólisté spolupracující s CP již od alba Opakování (K.Doležalová, M.Ševců, J.Moc aj.).

2009 - Nonfinito

Cleaner Production

(Minář, Drahoňovský, Bany) Osmé album CP je již zcela zralým opusem ustálené trojčlenné sestavy s několika již tradičními hosty zejména zpěvačkami. Post prvního zpěváka zastává většinou T. Drahoňovský, kterého občas střídá I. Minář, ve všech skladbách je čitelná Banyho kytara a místy vokály. Největší předností (a snad i slabinou) alba je ale množství použitých hudebních stylů a konceptů, které se briskně překrývají a střídají. Hlavní melodram Helix recitovaný TD do ambientních ploch sice album drží do jisté míry po hromadě, ale mnohem silnější jsou samostatně fungující jazzpopové skladby, které žádný jednotící koncept nepotřebují. Novinkou se staly videoklipy-singly, které začali v duchu CP tvořit společnými silami TD a IM.

2006 - Rehabilitace

Cleaner Production

(Minář, Bany) Sedmé album CP představuje radikální návrat k ambientním kompozicím, opět s řadou hostujících sólistů. Zvukově i koncepčně vyvážené album silně kontrastuje s předchozím opusem, ale přesto je ukázkou nezaměnitelného zvuku CP. Od úvodní agresivní skladby Technobank se posluchač pozvolna dostává přes zpěvy "erosenek a muezínů" až k éterické Syrinx, která je koláží ze sólové skladby pro flétnu od C.Debussyho a Bilaval Carmeli v níž se potkávají vokály karmelitánských mnichů s indickým pěvcem a praskáním hadích skořápek. Album které původně vzniklo jako sbírka odřezků z Opakování nakonec patří k nejzajímavějším a nejucelenějším opusům CP.

2005 - Opakování

Cleaner Production

(Minář, Kovářík a spol.) Šesté a zcela přelomové album CP je složeno pouze z písňových skladeb s českými texty, žánrově se pohybujícími na pomezí popu a alternativního rocku. Vedle zpívajícího kapelníka I.Mináře se v každé skladbě objevují jiní zpěváci a sólisté, což umožnilo vystavět bohaté, zajímavé a koncepční album. Nahrávání alba proběhlo v letech 2003-05, během kterých se sestava CP zcela vystřídala a zároveň se ustálila jako kvartet (I.Minář, T.Drahoňovský, Bany, M.Ševců).

2004 - Kormidlo II

Cleaner Production

(Minář) Páté album CP je do jisté míry remixem dva roky starého alba, jeho zvuk je však zralejší a v kompozicích převažuje jasný ambientní záměr. Vedle regulérních ambientních kusů (Esang, Taj mahal) se zde však objevují dvě kompozice s názvem Všehochuť, které těkají od tématu k tématu a prakticky nenechají posluchače spočinout na místě na déle než několik desítek vteřin. Album tak působí koncepčně poněkud roztříštěně a silné momenty často zanikají v neustálé změně.

2003 - Podpraha

Cleaner Production

(Minář, Moc, Havlíková) Na čtvrtém albu obohatili zvuk CP dva výrazní sólisté: experimentující houslista J.Moc a flétnistka I.Havlíková. Výsledkem je zajímavý i když místy poněkud monotónní opus nazvaný podle titulní akustické skladby, v níž něžná souhra kytary a houslí zcela vybočuje z běžného elektronického zvuku CP (ústřední téma je citací M.Davise). Výraznou skladbou je též instrumentální Calliope v 7/8 rytmu. Album složené převážně z instrumentálních kompozic oživuje několik zpívaných skladeb s českými sociálně laděnými texty (zpěv I.Minář). Oproti nepříliš jednotné koncepci je zvuk alby velmi vyvážený.

2002 - CleoPatra

Cleaner Production

(Minář) Třetí album CP již představuje ucelený koncept s vyzrálejším zvukem. Zpívaný český text má pouze úvodní kytarová skladba Zvukopád, otevírající dveře do pomyslného světa CP. Všechny další skladby již představují instrumentální a ambientní kompozice, v nichž mají hlavní slovo kytara, klávesy, nebo vokál kapelníka I.Mináře (tehdy jediného člena projektu). Album bylo nahráno a smícháno poměrně rychle, během jediného týden, což zachovalo skladbám jejich lehkost a působivost. 

2002 - Než opravíme kormidlo

Cleaner Production

(Minář) Druhé album CP je instrumentálním elektronickým opusem, zcela opouštějícím písňovou formu. Příjemné skladby na pomezí ambientu a alternativního rocku dokládají muzikantský potenciál CP a také se zde rodí typický "recyklační" přístup k tvorbě kompozic. Řada skladeb též rozvíjí témata z klasické hudby - Bolero od M. Ravela, American in Paris od G. Gershwina, Nebe na zemi od J. Ježka a další. Zvuk alba je vyvážený, ale celek místy připomíná koláž bez ucelenější koncepce. V několika skladbách je slyšet saxofon či flétna M. Šiškové, ale proti předchozímu albu zde zcela chybí zpěv - tento rys je také vepsán do názvu alba, které je vlastně jakýmsi čekáním na nový vedoucí hlas CP, nahrazovaný zatím útržkovitými pasážemi mluveného slova madam Pelich.

2001 - Cleaner Production 1998-2000

Cleaner Production 

(Minář, Šišková) Debutové album CP bylo inspirováno Dead can dance, Genesis a Killing Joke. Mezi rockově laděnými elektronickými a klávesovými plochami se proplétá hlas M. Šiškové, střídající zpěv za saxofon či flétnu. Místy jí doplňuje hlas I. Mináře, jehož kytara zní celým albem, nevyhýbaje se bustrům ani řadám efektů - pozdějšímu dennímu chlebu CP. Album se vyznačuje složitými kompozicemi, které přinášejí řady zvratů, překvapivých změn a hypnotických melodií, často v lichých rytmech. Mezi nejsilnější skladby patří trojdílný epos Cleaner d`Arc (inspirovaný textem Paula Claudela) a skladba Falling Water prozrazující zálibu tvůrců v ranné tvorbě Genesis. Texty jsou anglické i české, zvukově nese album stopy prvotiny.

+ Demonahrávky:

2000 - Podzimní písně; 2001 - Morwell; 2003 - ZvonkoHry, Opak Kování; 2008 - Helix...