Okamžitý Odjezd - O kapele | Bandzone.cz

Okamžitý Odjezd alternative-psychedelic / Kostelec nad Černými Lesy

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Taxi Star SuperCar Radomír Kliment se představuje
    Nezařazeno
  • Chtěl dokázat víc
    Nezařazeno
  • Remek
    Nezařazeno
  • Skřeky z pustiny nevědomí
    Nezařazeno
  • Nedělat nic
    Nezařazeno
  • Zvíře odevzdání
    Nezařazeno
  • Poštovský panák
    Nezařazeno
  • Jseš to ty
    Nezařazeno
  • Alelujá
    Nezařazeno
  • Dokázal rozesmát
    Nezařazeno
  • votravnej případ
    Nezařazeno

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

 


Na BandZone najdete 2 profily Okamžitý Odjezd a Okamžitý odjezd. Je to proto, že jsme chtěli odlišit minulost závislou na již nežijících členech a horkou současnost. Zde se tedy ocitáte sice v minulosti, zato v mnohem více experimentální rovině s dosud nesetřeným pelem nechtěného. Naši současnost naleznete na hesle: Okamžitý odjezd. Je to sice bordel, ale funguje to. No, funguje to divně, ale to je ŽIVOT:-)

Okamžitý Odjezd (1992 - dosud) není ani tak kapela, jako spíše dlouhodobé, volné sdružení těch, kdo se chtějí vyjádřit za pomoci více či méně kontrolovaného zvuku. Tato úchylně opatrná definice má za cíl vyjádřit, že aktivit Okamžitého Odjezdu se může snadno zúčastnit i nehudebník a naopak: Hudebník opírající se pouze o pokročilou techniku zvládnutí nástroje bude mít v Okamžitém Odjezdu velké potíže.

Možná je Okamžitý Odjezd také prostě soubor aktivit a to ne nutně vždy jen hudebnických. Pokud jsme například s Honzou Urbanem vykonali koncert v kostýmech v dešti na opuštěném lesním parkovišti, šlo o přesah jisté performance. Z neplánovaného setkání s úžasně vrzající železnou bránou uprostřed polí za přítomnosti diktafonu také nebylo možné neučinit hodně divokou, naturální show. Během i zcela soukromé akce s vyloučením veřejnosti dobře může dojít k tanečním kreacím či použití masek či rekvizit. 

Zvládnutí nástroje je jistě výhodou, ale nijak to nesouvisí s radostí ze sebevyjádření. Recitace může být špičkově prožitá, dokonalá a přitom ji není možné zapsat do not, přičemž ovšem pracuje jak s výškou a silou tónu, tak s rytmem. Znalost a dodržování všech předpokládatelných pravidel není totiž nezbytné k tomu, aby jste vytvořili něco, co má schopnost generovat a předávat pocity. Hudba je nejen ta instantní, směšná břečka, která programově vypadne z kafemlejnku dnešních tisíců průmyslových laboratoří, ale i všechno to, co za pomoci slyšitelného spektra vibrací nese nějaký předatelný pocit. Pro mě je to tak, že čím více je takový pocit předatelný a čím větší náboj emoce nese, tím více je to pro mě hudba. Rozměr předpokládatelné úspěšnosti či poslechové přijatelnosti není primární, dokonce může být na škodu.

Hudba může být třeba "šílená", depresivní nebo naivní či arogantní a jakákoli jiná, jen je-li vůbec něčím nějaká... Hudba je nejen to, co zapadá do vyznačených mezí, ale i to, co se do nich nevejde, hlavně však musí být prožitá - autentický prožitek byl a je v Okamžitém Odjezdu vždy to nejdůležitější. Šlo by uvažovat i o muzikoterapeutickém rozměru, ale ten nikdy nebyl vědomý.

A posluchač? Jeho prožitek je přece na něm.

Není nutná dohoda o akordech, nejsou bezpodmínečné ani stupnice, harmonyje lze obejít. To, co vznikne v takovém tavícím tyglíku, není možná zralé do tradičního koncertního sálu, ale může dobře naplnit hladové ucho a srdce stejně tak jako si aboridginec málo dělá starostí s Fis mi 6 v sedmi pětinovém rytmu. Například umělecká recitace může být provedena na profesionální úrovni, přičemž pracuje s rytmem i tónem a přesto ji nelze zaznamenat do not... Když takto k hudbě přistupujete, můžete být s úspěchem označen jako diletant. Jste-li ve svém diletantismu důslední a vytrváte, začne se ovšem dít to, že po čase snahy o souhru se vám to začne vést i přes absenci předpokládatelných pravidel. Umíte-li k tomu hrát na nějaký nástroj, tím líp, ale stává se, že si vzájemně měníme nástroje s cílem hrát na ten, na který každý umí nejméně, aby nás technická dovednost neodváděla k naučeným postupům na úkor autenticity okamžiku.  

Okamžitým Odjezdem prošlo mnoho lidí, některé neznám a na některé už si nepamatuji. Základy O.O. byly položeny již za časů skupiny Panorama, kde byly pod vedením Miloše Čiháka (baskytara, vokál) ve volném vedlejším programu natáčeny psychodramatické recitace, kterých se tehdy účastnili Medák Michal Gregora (bicí), Harry Zdenda Smrček (klávesy), potulná Vlaďka Gregorová (klávesy) a Šárka Smrčková (vokál).

Ale lze říci, že základní páteří jsem já - Radek Čihák a Honza Urban. V době nejintenzivnější aktivity Odjezdu to byli nezapomenutelný Taxi Star SuperCar Radomír Kliment (vokál, dramatická recitace a baskytara) a jednoruký bubeník Robert Belza. Oba již dnes nejsou mezi námi.

Aktivity O.O. se stěhovaly v rámci Kostelce z garáže Berušky na Karlův Barák a zpět k Berušce, pak do Horních Počernic a v současnosti má Odjezd hnízdo v Dobré Půli.

Nelze zde vypisovat složení u každé nahrávky zvlášť. V nahrávkách O.O. můžete zaregistrovat účelnou kytaru i bicí Karla Prkna, přesné bicí a jemné klávesy Majky Prknové, skvělou kytaru Franty Pokorného, bluesově laděnou kytaru Karla Jirsy, divoké vokály Yettiho Václava Jetonického a nezastavitelné bicí Smrťáka Petra Čadiny, který s Odjezdem absolvoval památné vystoupení na Mikulášské besídce v Konojedech, kde si nicnetušící občané Okamžitý Odjezd omylem objednali pro pobavení svých dětí, které pak ovšem mnozí rychle odváděli do bezpečí domovů... Tehdy jsme učinili objev, že děti jsou naše nejvděčnější publikum - skutečně nám rozumí (ty, které vydrží). Po naší performanci možná některé vypráví, že zažily skutečné čerty.

V neposlední řadě se na hudebních i nehudebních aktivitách Okamžitého Odjezdu mnohdy mocně podílela i Beruška Jana Černá Doskočilová (vokál a zázemí). Existují i doklady vokálních spoluprací se sourozenci Kamilou Sárou Červenkovou Spilkovou a Lukášem Červenkou z Horních Počernic / Království u Kouřimi. Vystoupení na kosteleckém Baráku proběhlo s podporou kytary Tomáše Nového a Barikových bicích.

Okamžitý Odjezd se nesnaží hledat experiment a za každou cenu bořit nějaké pseudohranice. Systém spolupráce a spolutvorby se vyvíjí a mění. Za nějakých 20 let trvání se mnohokrát vyskytla i tendence pracovat s připravenými skladbami, ovšem tento konkrétní tvar je stále v procesu, neboť připravenost - danost zážitku sice posouvá tvorbu směrem k posluchači, ovšem za cenu snížené spontánní autenticity, takže stále probíhá hledání mezí takového kompromisu. Lze to popsat i jako hledání harmonického poměru mezi zážitkem hudebníka a zážitkem posluchače.

V Bibli je nepřekonatelně skvělý návod pro tvorbu hudby: "Zpívejte Bohu píseň novou"

Nová píseň ovšem není ta, co včera zněla ve zkušebně...

Bio a historie