Lukáš Horký - Blog | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Lukáš Horký Muž

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Lukáš Horký si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Komorní mejdan s Priessnitz

Některé věci se přihodí jenom tak mimochodem. Jako když potkáš starý kámoše v hospodě a najednou je z toho školní sraz, na kterej dorazí i třídní učitelka. To jsou náhody a zvraty, který nevymyslíš dopředu, nenaplánuješ. Už si nevzpomínám, kdo přišel s nápadem udělat výstavu fotek ve StreetCulture. Jestli to byl Hvojt nebo Bizzi nebo oba dohromady. Tipoval bych Bizziho, s kterým se znám ještě od dob studií na vysoké v Brně. Je sobota, prosincová zima na Žižkově a město žije zpomaleně. Tramvaje jezdí poloprázdné, hlavy schované v šálách a čepicích. Je předvánoční sobota roku 2012, chvíli po poledni a auto blbě startuje. Jedeme domů.

Střih. Podzim 2011. Olomoucký Jazz Tibet a společný koncert s Priessnitz. Domácí meruňka a promile ještě ze včerejška. Zvučil Dan. Hrát před klukama je vždycky událost, zvlášť když ti Jaromír po koncertě klepe na rameno – že prý nám zazpívá vokál, až budeme něco nahrávat. Ale to se přece jen tak říká. Slova do větru aby řeč nestála. V uších mi ještě rezonují refrény z Freiwaldau. Vítr fouká a rozlitý pivo se ztrácí v prasklinách kamenný noční ulice.

dsc-1274

Střih. Jaro 2012. Žižkovský Streetbar, hluboko po půlnoci. Mám první volný večer. Připadám si jako po té nejhorší šichtě. Na prstech puchýře, kosti přelámaný od novejch basovejch postupů. Amák má zvláštní dar lidi nadchnout, totálně rozházet a přesvědčit, že je všechno naprosto v pohodě. Propustil nás ze studia trochu dřív. Mířím na Žižkov. Stojím u baru s pivem a fotím si logo nad barem. Bavíme se s Hvojtem o novým EP a taky o výstavě, kterou tady konečně uděláme. Priessnitz za scénou a deníkový záznamy z turné. Malý fotky nalepený na zdi. Jako v pokojíčku, když jsem v pátý třídě lepil Depešáky zubní pastou na zašedlou omítku. Bude to komorní a v rámci vernisáže zahrajeme pár věcí s Downbelow. Zahájí to Jaromír z Priessnitz, který se se ukázal dnes ve studiu a nazpíval slíbený vokál. Vzletná slova vypuštěná do větru vloni v Olomouci chytla správný směr.

dsc-1272

Střih. Pátek 7. prosince 2012. Harmonogram se povedlo dodržet. Já s Tomášem jedeme dřív, potřebuju ještě nainstalovat fotky. Zbytek Downbelow a Petr Kružík z Priessnitz vyrážejí později. Výstavu měl zahájit jenom Jaromír, ale kromě Petra dorazí ještě Zdeněk, takže Priessnitz budou skoro kompletní. Co víc si přát. Fotky visí, pivo teče, panáky taky. Zvučíme a ve dveřích se zjevuje K2. Čekal bych všechno, ale tohle… Přijel z Jeseníku přes půl republiky, s basou v ruce, že prý tady někde hrajou Priessnitz. Tak tu „komorní“ výstavu zahajuje Jaromír a kompletní Priessnitz začínají svůj set. Potichu a pomalu. V hlavě se mi promítlo celý jejich turné. Letím si kamsi vysoko, přes všechny patra tohoto činžáku. Pryč ze Žižkova, na dalekou planetu a k tomu hraje akustická hymna všech citlivých a zbloudilých duší. Pivo jako palivo do trysek. Raketa letí skrz všechny meteorický roje. Černým vesmírem se nesou tóny, natruc všem slunečním erupcím. Některé věci se přihodí jenom tak mimochodem. A ty víš, že žiješ.

dsc-1295

Z malé výstavy se stal dvojkoncert Priessnitz a Downbelow. Ono tady moc nešlo o muziku, vlastně ani o fotky, i když byla vernisáž. Jsou to právě ty malý věcí, který ti zůstanou zakódovaný napořád. Večírek co se proměnil v pořádný mejdan, rozhovor do rádia a Jaromír co měl v deset odejít a taxíka nakonec volal v pět ráno. S Ajvou, ségrou  Bizziho o životě a plánech, Priessnitz, Paskvilu a Streetculture, který s Jirkou Malinou založila. Pak už noční Žižkov, přesun na hotel a vzpomínka na Klevku. Nad ulicemi se nese zvláštní energie, jako mraky před červencovou bouřkou. Jenom natáhnout ruce, vysoko nad sebe a zkrotit ji a nacpat do všech pórů.

Je sobota, prosincová zima na Žižkově a město žije zpomaleně. Tramvaje jezdí poloprázdné, hlavy schované v šálách a čepicích. Je chvíli po poledni a auto blbě startuje.

Není folk jako folk

Upraveno:

Svištěl jsem si to dálnicí. Ještě v kostýmu, rovnou z pódia, rovnou cestou, rovnou do Sokolíku. Basu vyměnil za foťák a vpadl do dveří v plné polní, rozjetý jako včera. Pásek kovaný, ozdoby z jiné doby. Jiná doba. Jiné město. Jiný mrav. Ve Frýdku hrál Tomáš Kočko. Byl prosinec.

Folkaře moc nemusím. Teda ty klasický z osmdesátkovej filmů, co mají kajtru, liščí ohon za kloboukem a čůrají do ohně levný červený víno. A celý to divadlo s výletama vlakem v maskáčích dělají jenom proto, aby zblbli nějaké mladé maso. Nebo nečůrají? Mám v tom zmatek.

Tomáš s orchestrem je jiný kus. Hrabe se v kořenech, zhudebňuje lidové básníky a dělá to dobře. Tu prosincovou sobotu jsem si uvědomil, jak moc se v rock‘n’rolu nadřeme, abychom ulovili nějakého fanouška. Plácáme se po zádech, jak jsme „uvěřitelní“ a „opravdoví“. A jak to s náma všichni moc prožívají. Pak si to přihrčí Tomáš se svým orchestrem a sál naplní k prasknutí. Šíří energii, která má odezvu. Čistá radost ze zážitku. Jsem spíš depkař, chodím v černém a city vnímám zpod bahna u dna. Pro dnešní den jsem na chvíli doplaval na hladinu a nadechl se. Je jedno, jestli jsem pankáč nebo pozér. Celé to zapadá a dává smysl. Housle si nekoupím, ani flétny. Zůstanu u své muziky. Ale na Kočka si zase rád zajdu.

Tomáš Kočko a orchestr, 7. 12. 2012 Frýdek-Místek, Sokolík

pro www.ov-kluby.net

UMAOPA nebo UMART nebo UMAKART OPAVA a ART

Jaký to je, když nic nemusíš a děláš věci jen, jak cítíš. Nic tě netlačí, nikdo do zad nefuní… Kapela bez testosteronu a ega. Tady se už nemusí předstírat, protože ti kluci už něco zažili a dokázali. To jsou Umakart. Cestou do Opavy jsem chtěl poslouchat starý Manuál, abych měl srovnání. Nevím, co se to ve mně bere za „Čecháčství“ Hledat důvody, proč nová deska musí být průser a recyklace. A že to bude nuda. Probral jsem se včas. Žádný rejpání a hledání nesmyslů. Na prvních světlech jsem pustil Interpol.

Začala Ille. Možná ji znáte spíš jako Olgu Königovou, nežnou část momentálně spící Obří brovskve. Ille natočila v produkci Dušana Neuwerta velice povedené EP a na jaro chystá debut. Ille je přesně ten typ, co můžu. Něžná, trochu melancholická a neskutečně uvěřitelná. V sále se zhaslo a už jenom šeptalo. Vše zamlžené, zamodřené, začerveněné… Zmrzlé, schované kdesi v rekvizitách… A tak jsem zadržel dech.

Až přijdu domů, až ráno přijdu domů, dám vařit vodu a připravím čaj, co máš rád…
A slunce svítí, do tvý láhve nedopitý a prašnej vesmír tou září lítá a víří…

A křižuju si po cestách, v sobě, vážný a klidný… Jak se s tím poprat? Hrátky s písmenky. Mám rád. ILLEART.

Probuzení. Jan Těsnohlídek je zjev. Neznal jsem ho a jsem rád, že už znám. Začal recitovat a já si musel koupit všechny jeho knihy i s věnováním.

Něco se děje
tak jak to je
to už nebude dlouho
tak jak to je
to už dál nejde

Sál se natlačil k pódiu, když se rozezněl UMAKART. Trochu mi to připomnělo Kraftwerk. Starý věci, nový věci. Sem tam osmibitový retro, špetka punku, kytarovek i rokenrolu. Poslouchal jsem a myslel na Priessnitz, The Ecstasy of Saint Theresa, Tatabojs, Nierika, Lu, Lesní zvěř, na všechny kapely, které mě kdy ovlivňovaly… A že to všechno mám rád. Hudbu, texty, básničky, světla, zvuky a lidi, co umí. Když se na závěr Umakartů objevil na pódiu Jan Těsnohlídek, pak Ille, Vlci u dveří buráceli sálem. Celý večer se propojil. Lidi, co si jsou uvnitř podobní. Stírají se slova předkapela, předskokan, předbásník, předpísničkář… Leze z toho jeden celek a jeden hezký večer. Díky Ille, Janovi i Umakartům a taky Vendulce, že to celý zprodukovala. A tak můžu cestou, noční Opavou s klidným vědomím schovat Interpol, zastrčit do přehrávače nový UMAKART a zpívat si, že svět je zas o něco krásnější…