Cantio antiqua - O kapele | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Cantio antiqua classical music / Praha

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Fanoušci: 3

Spřízněné kapely: 2

Podobné kapely

Statistika profilu

Návštěv dnes
2
Návštěv celkem
1 184
Poslechnuto skladeb
171
Profil registrován
30.1.2015

Členové

Kontakty a odkazy

Z důvodů ochrany proti spamu jsou kontakty skryté a chráněné captchou. CAPTCHA je většinou různě zdeformovaný obrázek obsahující text, který má ověřit, zda u počítače sedí člověk anebo jde o robota. Robot totiž nedokáže rozpoznat text, který se na obrázku nachází. CAPTCHA slouží k tomu, aby automatizovaní roboti neposílali nevyžádanou poštu (tzv. spam) na uvedené emailové adresy.

Zobrazit kontakty

Dodatečné info

Repertoár

HUDBA SVĚTSKÁ
 
Světské skladby nabízíme v určitých tematických celcích. Evokují atmosféru stolní společnosti, která se sešla k příjemné zábavě a u dobrého vína (bohužel určeného jen učinkujícím ) tráví čas zpěvem populárních písní.

Krásné paní, rozkošné pastýřky a urozené seňority aneb Podoby lásky ve vokální světské hudbě z doby renesance
Milostný vztah je odjakživa jedním z nejsilnějších inspiračních zdrojů v umění. Láska šťastná i nešťastná, opětovaná i nevyslyšená, platonická i tělesná, udržovaná ve vší počestnosti i ta hanbatá… – na každou z nich během koncertu (slovně!!) alespoň jednou dojde ve skladbách T. Arbeaua, T.Batesona, C. Janequina, C. Festy, J. Dowlanda, O. di Lassa, L. Marenzia, T. Morleyho, P. Verdelota a dalších.

Prostořeké Benátky a drby z pařížské pavlače i odjinud aneb Žerty, posměch a ironie v renesančních písních
K nejběžnějším lidským vlastnostem patří nepochybně škodolibost. Neúspěch bližního, ať už v lásce, obchodě či ve výchově dětí, nás naplňuje lehkou radostí. Jindy zase s chutí napodobujeme a trochu zveličujeme drobné vady – pochopitelně že těch druhých, sami jsme přece dokonalí. Své o tom věděli např. i proslulí renesanční skladatelé P. Certon, J. Despréz, C. Festa, M. Flecha, O. Gibons, O. di Lasso nebo A. Scandello. A abychom byli spravedliví: obvykle jim nešlo o žádné drsné zesměšnění, pouze nás chtěli vkusně pobavit – pravda, na cizí účet. Dělali to však dostatečně jemně, takže se potrefený (manžel, milovník, velitel, dokonce i sám biskup) – doufejme – ani nemohl zlobit.

Lancknechti, pijáci a furianti aneb Renesanční chlapské a chlapácké písně a popěvky
Pánský svět je tradičně trochu drsnější, ať už svým jednáním nebo jen svým výrazivem. Zřejmé je to u typických mužských profesí, jakými jsou voják či námořník, ale ani kramář na tržišti, ba ani leckterý student věhlasné univerzity si většinou neláme hlavu s vybranými způsoby. Těch naopak – soudě podle jejich hudby – měli dostatek P. Attaignant, J. Dowland, C. Festa, O. di Lasso, L. Marenzio, T. Weelkes a jiní, takže jejich kultivované ztvárnění nezřízených chlubilů, sexuálních loudilů, otrlých bojovníků a kurážných dobyvatelů (všeho možného) Vás jistě pobaví a potěší. Ono totiž nejde o spolek autentických hulvátů, ale o pečlivě a jemně stylizované podání lehounce lascivních nebo rabiátských (ne)mravů, které byly v renesanci v módě. (Koneckonců divákovi Velkého bratra nebo Vyvolených to už ani nepřijde…)

 

HUDBA DUCHOVNÍ 
 
Z hudby duchovní v současnosti nabízíme celek skladeb vánočních:

V Betlémě v tom městě aneb Vánoční zpěvy středověku, humanismu a baroka

K tomu není mnoho co dodat, leda to, jak jemná a nezřetelná je hranice mezi prastarými vánočními duchovními skladbami a našimi novodobými koledami: některé skladby z našeho programu se zpívají o Vánocích podnes (a to nejen v kostele), k některým možná znáte jejich zlidovělé verze (např. Omnis mundus iocundetur, In dulci iubilo, Dies est laetitiae – Kdo děťátko chce míti, Puer natus in Betlehem – Děťátko se narodilo, o Narodil se Kristus Pán aneb Christus nobis natus est ani nemluvě).
V našem podání je uslyšíte tak, jak byly zachyceny v českých gotických a renesančních kancionálech (Jistebnickém, Franusově, královéhradeckém Codexu Speciálník, Sedlčanském, Krolmusově aj.) nebo jak je napsali P. Wilhelmi de Grudencz, L. Paminger, J. Mouton, M. Praetorius, M. Schmall von Lebendorf, J. Seger nebo A. V. Michna z Otradovic (může dojít i na jeho zlidovělou Vánoční noc čili Chtíc, aby spal).

A které že známé či méně známé skladby konkrétně můžete od nás slyšet?

Z domácích kancionálů jsou to např. In hoc anni circulo, Dies est laetitiae, Puer nobis nascitur, Ježíš náš spasitel, Dietky mladé i staré; pochopitelně nechybí Narodil se Kristus Pán (pokud si ji raději nechcete zazpívat sami), In natali Domini, Huius sit memoria / Quem pastores laudavere / Natus est Emanuel, Narodil se Kristus Pán, Michael praepositus, Zvěstujem vám radost, Alleluia, Panna syna porodila, Pulcherrima rosa, Solis praevia. Můžeme sem přiřadit i z Polska pocházejícího Petra Wilhelmi de Grudencz (Pán Ježíš narozený).

Ze skladatelů v prvé řadě uveďme Francouze Clémenta Janequina (Petite nymphe folastre, Faictes le moi, Le chant les oysaeux,…); Itala Giovanniho Pierluigiho Palestrinu (mše na téma Aeterna Christi munera, části z cyklu Píseň písní, Alla riva del Tebro,…); v Itálii a Německu působícího Vláma Orlanda di Lassa (Bon jour, mon coeur, Che più d’un giorno, Madonna ma pieta včetně populární “přídavkové” Matona mia cara); Itala Claudia Monteverdiho (Lamento di Ariana, Sfogava con le stelle, Ecco, mormorar l´onde, …) nebo Angličana Thomase Morleyho (Fire fire, It was a lover and his lass, April is in my mistress face, rovněž proslulá Now is the month of maying, …).

Pro případ zpívání v čase vánočním nesmíme zapomenout ani na Českou mariánskou muziku a Svatoroční muziku Adama Václava Michny z Otradovic (O narození Pána Krista, Vánoční hospoda, Vánoční magnét a střelec, Zpívání k jesličkám, Vánoční roztomilost, Vánoční rosička, Vánoční vinšovaná pošta, Svaté lásky labyrint, O svatých třech králích a další).

Autorů, jejichž skladby uvádíme, je samozřejmě nepoměrně víc, např. Vlámové Jakob Arcadelt, Josquin Despréz, Jakob Regnart, Philippe Verdelot, Adrian Willaert, Italové Emilio de Cavalieri, Constanzo Festa, Giovanni Giacomo Gastoldi, Luca Marenzio, Antonio Scandello, Francouzi Thoinot Arbeau, Pierre Attaingnant, Pierre Certon, Jean Mouton, Němci Hans Leo Hassler, Heinrich Isaac, Michael Praetorius, Angličané John Bennet, William Byrd, John Dowland, Orlando Gibons, Thomas Weelkes, Španělé Tomaso Luis de Victoria, Mateo Flecha, Češi Jan Campanus Vodňanský, Josef Seger a další.

© 2007 Petr Nejedlý

Bio a historie

Czech (English below):

Historie
Smíšený komorní sbor Cantio antiqua Praha vznikl koncem 80. let z členů studentského sboru Cantus semper vivus vedeného Věrou Jankovičovou,  který působil při gymnáziu Budějovická v Praze 4. V současném složení vystupuje Cantio antiqua Praha asi od roku 1999.

Zaměření
Cantio antiqua Praha se orientuje převážně na renesanční a raně barokní polyfonní hudbu. Repertoár souboru tvoří až osmihlasá  vokální díla světská i duchovní autorů italských, francouzských, anglických, německých a španělských; samostatnou část repertoáru pak představují skladby vánoční, které podávají průřez této hudby v Čechách od počátku 15. století až po tvorbu skladatelů raného baroka.

Obsazení
Komorní obsazení souboru Cantio antiqua Praha (čtyři soprány, mezzosoprán, tři alty, tenor a bas) umožňuje přiblížit se dobové interpretační praxi,  kdy každý hlas byl prováděn třeba jen jedním zpěvákem či instrumentalistou.
Cantio antiqua Praha příležitostně spolupracuje s instrumentalisty – hráči na zobcové flétny, loutnisty či kytaristy, hráči na smyčcové nástroje nebo s cembalisty


English:

History
Mixed chamber choir Cantio antiqua Praha was establish in the end of 80's by ex-members of student choir Cantus semper vivus, which was run by Grammar school Budejovicka in Prague 4 and which was conducted by  Mrs. Vera Jankovicova. In the present structure Cantio antiqua Praha performs from cca 1999.

Our Aim
Cantio antiqua Praha is mainly concentrate on renaissance and early baroque polyphonic music. The repertoire is build from up to octovoiced secular and sacred vocal works from Italian, French, British, German and Spanish composers. The independent part of our repertoire are Christmas songs, which represent character of this music in Bohemia and Moravia
from beginning of 15th century until works of early baroque composers.

Cast
Cantio antiqua Praha's chamber cast (four sopranos, one mezzo-soprano, three altos, one tenor and one bass) enables to approach to period interpretative practise, when every voice went about perhaps only one singer or instrumentalist. Cantio antiqua Praha occasionally collaborate with instrumentalists who play recorders, lutes, guitars, stringed instruments or harpsichords.