Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

The Squirm (Alesh AD) rock / Brno

„1999 - 2015“

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

  • Mirrored (The Squirm)- Unspoken (2015) 606 ×
  • Private Storm (The Squirm)- Unspoken (2015) 383 ×
  • Shadows Belong To The Night (The Squirm)- Unspoken (2015) 319 ×
  • The Eyes That Know Me (The Squirm)- Unspoken (2015) 269 ×
  • Destroyed Wishes (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 365 ×
  • High On Dizziness (The Squirm / feat. Kay Buriánek / SUNSHINE)- Overdose Of Arousal (2014) 706 ×
  • Exogenous Full Moon (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 88 ×
  • Fusion (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 169 ×
  • Erased Along With The Sun (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 527 ×
  • Whisper To Me (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 71 ×
  • Locally Anesthetized In Dreams (The Squirm)- Overdose Of Arousal (2014) 156 ×
  • Thru (The Squirm)- Thru (2012) 743 ×
  • Silhouette Of Sorrow (The Squirm)- Thru (2012) 149 ×
  • Fragility Of The Night (The Squirm)- Thru (2012) 56 ×
  • Bitter Aftertaste Of Loneliness (The Squirm)- Thru (2012) 197 ×
  • Therapy Of Shadow Play (The Squirm)- In A Decadent Apathy (2010) 143 ×
  • In A Decadent Apathy (The Squirm)- In A Decadent Apathy (2010) 197 ×
  • Waiting For ...- In A Decadent Apathy (2010) 189 ×
  • Antibiotics ... Antibiotics! (The Squirm)- Hidden Deep Inside Bitter Thoughts (2009) 60 ×
  • Tears Within (The Squirm)- Hidden Deep Inside Bitter Thoughts (2009) 63 ×
  • Nothing Can Change This (The Squirm) 170 ×
  • Firecracker (The Squirm) 59 ×

Členové

Kontakty a odkazy

Z důvodů ochrany proti spamu jsou kontakty skryté a chráněné captchou. CAPTCHA je většinou různě zdeformovaný obrázek obsahující text, který má ověřit, zda u počítače sedí člověk anebo jde o robota. Robot totiž nedokáže rozpoznat text, který se na obrázku nachází. CAPTCHA slouží k tomu, aby automatizovaní roboti neposílali nevyžádanou poštu (tzv. spam) na uvedené emailové adresy.

Zobrazit kontakty

Dodatečné info

R E C E N Z E

* RECENZE / ROCK & ALL*
číslo 3 / ročník 1 / říjen 2015


 

* RECENZE / ECHOES ZINE *
THE SQUIRM - Unspoken (2015)

http://www.echoes-zine.cz/recenze/the-squirm-unspoken

* RECENZE / WHIPLASH MAG.NET *
THE SQUIRM - Overdose Of Arousal (2014)

Není tomu tak dlouho, co jsem psal recenzi na předešlý počin THE.SQUIRM „Thru“. A vida, už mi v přehrávači běží další-letošní počin plodného muzikanta Aleshe Dostála (ex-Terror, Root, Gallery Of Dead Baterries, aj.). Popravdě řečeno, nejsem tím nikterak překvapen. Všichni, kdo po léta sledujete hudební kariéru tohoto chlapíka ze Studénky dobře víte, že Alesh muzikou dýchá a žije.
Na aktuálním opusu „Overdose Of Arousal“ Alesh plynně navazuje na svou předešlou tvorbu s THE.SQUIRM se všemi aspekty, které pro ni byly (a jsou) příznačné. Strojově přesná rytmická sekce, která nepředvádí žádnou onanii, zato naprosto vystihuje rčení, že „basa (v tomto případě pochopitelně i bicí) tvrdí muziku“. Krásně to jde slyšet třeba ve skladbě „Off“, což je mj. i jeden z mých dvou favoritů tohoto alba. Kytary se střídají v melancholických polohách i ostřejších výjezdech, v některých písních vytvářejí společně se synťáky krásné sonické stěny. Mr. Dostál se za léta vypracoval na velmi slušného zpěváka, který s přehledem střídá hned několik hlasových poloh, a to i v rámci jedné skladby. Potud vše v pořádku, to je už u THE.SQUIRM obvyklý a chtělo by se říct, že i očekávaný standard. Co však novinku vyvyšuje oproti předešlým nahrávkám o nějaký ten pomyslný stupínek výše, je atmosféra. Ta totiž mocně prostupuje celým albem jako jeden mohutný, nekončící výron emocí. A tím také bezezbytku koresponduje s titulem „Overdose Of Arousal“, tedy volně přeloženo „Předávkování vzrušením/duševním nabuzením“. Alesh je zářným příkladem toho, jak ti, jimž je zhůry dáno, dovedou skrze hudbu a texty ulevit svému nitru.
Výborný hudební zážitek pro všechny sensitivní posluchače. A ten můj druhý favorit z „Overdose Of Arousal“? Jednoznačně závěrečný kousek „Whisper To Me“…

Radek Bubeníček

* RECENZE / ROCK & POP *
THE SQUIRM - Overdose Of Arousal (2014)

 Alesh Dostál (mj. ex-kytarista Root) i na novém albu svého projektu The Squirm umírněně zachází také s elektronikou, ale tím hlavním tu jsou kytary - a to jak metalově nabroušené, tak „nezávisle rozmazané“. Každá věc je přitom trochu jiná: Destroyed Wishes a Fusion překvapí svou „otevřenou hitovostí“, Dawn In You atmosférou třeba takového Marilyn Mansona, High On Dizziness zase pohostinskou účastí Kaye ze Sunshine... Úhrnem to dává navýsost originální, těžko blíže definovatelnou modernistickou hudbu s mimořádným důrazem na práci s rozličnými náladami a na barevnost celkového výrazu. Každopádně pozoruhodný počin hned zkraje roku 2014!

* * * * z 5

Petr Korál

ECHOES NET MAGAZI NE / THE SQUIRM - Overdose Of Arousal (2014)

THE SQUIRM - Thru (2012)
WHIPLASH MAGAZINE - RECENZE (7/2013)

 

THE SQUIRM - Thru (2012)
Rock & Pop - RECENZE (6/2013)

THE SQUIRM - Thru (JB Agency & The Squirm Production / 2012)

THE SQUIRM - Thru (2012)
SPARK - RECENZE (2/2013)
Multiinstrumentalista, zpěvák, skladatel a producent (mohu-li to tak říci) Alesh A.D. představil koncem minulého roku novinku s názvem „Thru“, která sice pokračuje v trendu nastoleném už na předchozím albu „In A Decadent Apathy“, nicméně jisté odchylky zde přece jen najdete. Přestože je Alesh výhradním autorem jak hudby tak i textu, nelze myslím THE SQUIRM označit za čistě „one man“ projekt. Tahle kapela má totiž i svou reálnou koncertní podobu, v sestavě Karel Vošta kytara, Vojta Seidler bicí a Víťa Kyselá baskytara, navíc první dva jmenovaní se podíleli i na závěrečném mixu novinky a jak to tak zatím vypadá, na další desce už by tato sestava mohla fungovat jako plnohodnotný organismus, samozřejmě striktně pod Aleshovou taktovkou. Příjemným zjištěním pro mě je, že základem všech skladeb na novince je dobrá písnička, což zvláště v tomhle žánru není žádná samozřejmost. Díky tomu je „Thru“ o poznání melodičtější než předchozí nahrávka, aniž by přitom rezignovala na hutnou metalovou údernost. Skladbám dominuje výrazně tepající rytmus bohatě obalený elektronikou, v níž tu a tam zaznamenáte ozvěny dnes tak moderního dub stepu. K tomu se podle potřeby připojuje solidně rifující kytara a Aleshův relativně čistý a docela melodický vokál, který jen tu a tam prožene přes nějakou krabičku. Už jsme si pomalu zvykli, že skladby THE SQUIRM jsou vždy produkčně i aranžérsky dotažené a zvukově maximálně propracované, takže výsledný zvuk je opravdu velmi dynamický a současně si zachovává i jistou dávku živočišnosti a skutečných emocí. Přestože je „Thru“ svým způsobem koncepčním albem, zachovalo si písničkovou formu, která je prostoupena jakýmsi hřejivým optimismem, což je pro mě osobně asi největším překvapením. Je opravdu zajímavé, jakou cestu Alesh za ta léta urazil a jak se od black metalu propracoval až k současnému elektronickému crossoveru s metalovým podtextem, někde na pomezí KMFDM, GENITORTURES, FRONT LINE ASSEMBLY a...ehm DEPECHE MODE.
Michal Jakubík *****

iROCKSHOCK NET

ECHOES NET ZINE

ABYSS NET ZINE

THE SQUIRM - In A Decadent Apathy (The Squirm Production / 2010)

ECHOES ZINE

iROCKSHOCK NET

ABYSS ZINE

R O Z H O V O R Y

WHIPLASH ZINE (2013)

ABYSS ZINE (2013)

ECHOES ZINE (2013)

ABYSS ZINE (2010)

WHIPLASH ZINE (2010)

WHIPLASH ZINE (2009)

ABYSS ZINE (2007)

 L I V E   R E C E N Z E

R.U.M. ZINE (2012)

FOBIA ZINE (2012)

JIČÍNFEST (2012)

MAXMUZIK.CZ

 

Bio a historie

HYPERAKTIVNÍ NADŽÁNROVÝ MULTIINSTRUMENTALISTA

 

Persona non grata? Ani náhodou!

Multiinstrumentalista Alesh A.D., zastřešující přepestrou paletu svých hudebních nápadů pod hlavičku projektu The Squirm, je nefalšovanou renesanční osobností české hudební scény. Ne nadarmo se mu mnohdy říká český Trent Reznor. Vizionář, jehož muzika boří hranice mezi jednotlivými styly, proplouvá svými písněmi napříč žánry s neuvěřitelnou lehkostí a grácií. Metal, rock, elektronika, ambient, drum‘n‘bass, ethno, to vše jsou hudební ingredience, z nichž Alesh A.D. vaří své pokrmy s noblesou a uměním šéfkuchaře pětihvězdičkového hotelu. Kde se vlastně v rámci tuzemské hudební scény vzala persona Aleshe A.D.? Pojďme si udělat menší exkurzi do minulosti …

Vše začalo kapelou Terror

Na hudební scéně se tato nepřehlédnutelná osobnost zjevila v roce 1990. Tehdy to bylo v řadách formace Terror ze severomoravské Studénky (svého času snad věkovým průměrem nejmladší black metalová skupina v České republice). Terror se poměrně brzy svou tvorbou vryli do podvědomí přívržencům tvrdě kovového žánru. Bezesporu tomu napomohlo časté koncertování s metalovými démony Root a v neposlední řadě byly velkým přínosem kladně hodnocené recenze demosnímků Terror Chrám v podsvětí (1991-1992) a At The Nightfall (1993). Články a recenze o tomhle seskupení se tehdy objevovaly nejen v česko-slovenských metalových fanzinech, ale dokonce i v undergroundových plátcích po celém světě. Za zmínku určitě stojí publikace na stránkách encyklopedie českých a slovenských hard rockových – heavymetalových skupin Ohlasy písní těžkých, kterou vydala v roce 1993 redakce hudebního časopisu Rock & Pop.

V roce 1994 Terror zamíchal sestavou, čímž došlo jak k radikální změně hudebního stylu, tak i vokálního projevu, textového zaměření a v neposlední řadě názvu. O rok později vyrukovali s demosnímkem T-Error (1995). Tento demosnímek byl však posledním počinem. Přes všechny uvedené sympatie i úspěchy formace na začátku roku 1996 definitivně zaniká a Alesh A.D. se chytá lana hozeného brněnskou metalovou legendou Root.

Tvůrčí expanze s vybitými baterkami

Na přelomu let 1997-1998 nastává pro Aleshe A.D. období nespoutané hudební hyperaktivity. Navzdory hojnému koncertování s Root, stačil přivést k životu seskupení Gallery Of Dead Batteries. Osud tomu chtěl, že zde znovu spojil síly s bývalým kolegou z Terror, bubeníkem Radkem Šlachtou (ex-Endless). Poté, co tato dvojice k mikrofonu angažovala Petru Krejcarovou (Fortis Natura), nic nebránilo vzniku nahrávky s velmi zajímavým názvem a ještě pozoruhodnějším obsahem. Na debutu There‘s Coming The Time Of Lunatics (1998) se kromě zmíněné trojice podílelo i několik hostů – předně Poly z brněnské kapely Insania (krom úvodního slova na nahrávce zásobil galerii vybitých baterek veškerou lyrikou ze své sbírky antibásní Nadešel čas bláznů). Dalším zajímavým hostem byl Blackosh (Cales, ex-Root), který se na tomto počinu zhostil několika kytarových partů a spoluprodukce nahrávky. K hostování byl také přizván Svaťa Říčný (člen pozdějších crossoverových T-Error).

Gallery Of Dead Batteries uskutečnili jen několik koncertů v sestavě: Alesh A.D. (kytara, zpěv), Radek Šlachta (bicí), Petra Krejcarová (zpěv), Petr Blackosh Hošek (baskytara) a Libor Šlachta (kytara). Po několika vystoupeních Petra Krejcarová z kapely odchází. Alesh A.D. se tak kromě kytary ujímá i mikrofonu, za bicí soupravou je Radek Šlachta a baskytary se chopil Klíma (Insania). Zakrátko vzniká demonahrávka obsahující dvě skladby Under, Sightless Visions (1999). Bohužel tahle sestava z časových důvodů neměla dlouhého trvání a začátkem roku 1999 Alesh A.D. Gallery Of Dead Batteries ukládá ke spánku.

Období s Root a projekty

V rozmezí let 1996-1999 objíždí Alesh koncertní česká a slovenská pódia s kapelou Root. Jak plynul čas, pociťoval Alesh A.D. čím dál větší touhu a nutkání po nespoutané svobodě. Chtěl být bezvýhradně svým pánem a prezentovat svoji vlastní tvorbu. Ze sestavy Root se vytratil takřka nepozorovaně v průběhu nahrávání alba The Book (1999), na kterém zanechal také svůj otisk coby autor několika skladeb. S kapelou Root také přispěl na album 10 Years After…Tribute To Cliff Burton (1996) skladbou Fade To Black. Symbolickým dotekem se také podepsal na vedlejších projektech členů Root, Big Bosse (Belial‘s Wind / 1998) a Blackoshova Cales (The Pass In Time / 2001, Uncommon Excursion / 2003) a Entrails (Serpent Seed / 1999). Po třech letech přichází Aleshem dlouho plánovaný odchod z Root, což byl zároveň prvotní záblesk jeho dalších hudebních aktivit. Alesh A.D. zůstává sám a vdechuje život svému studiovému projektu THE SQUIRM.

Konečně sám sebou?

Šíři svého hudebního vnímání a cítění prokazuje i na podzim 1999, kdy vystupuje na 11. ročníku festivalu Folkový výprodej ve Studénce jako host po boku Joe Bělíčka ve folk-rockovém seskupení Knedle. Vzniká materiál pro debutový demosnímek The Squirm.

Panenský steh

Počátkem jarních dnů 2001 spatřila světlo světa prvotina Virgin Stitch, která nabídla sedm panenských stehů. Jak už bylo zmíněno, hudební i textová stránka je čistě monopolní záležitostí Aleshe A.D., jakožto i nahrávání veškeré hudby, která je na tomto opusu ke slyšení. Text Autopilot napsal Jiří Bialík (kytarista a zpěvák kapely Illegal Illusion, se kterými Alesh A.D. později navazuje krátkou spolupráci). Na výpomoc si do studia přizval také několik hostů. Nahrávání debutu vznikalo v časovém rozmezí let 2000-1 v nahrávacím studiu Tony Sound v Pustějově a studiu Poličná u Valašského Meziříčí.

Intermezzo s Baterkami

V roce 2002 Alesh A.D. oživuje Gallery Of Dead Batteries, při čemž je mu vydatně nápomocen Aleš Hubáček (Lemonheart Club). Tato spolupráce přináší své plody na podzim 2002, kdy se objevuje album Šílenství v balónu (2002).

Božské nic

V říjnu 2003 se rozšiřují řady The Squirm a vedle Aleshe A.D. (kytara, zpěv, programování, baskytara) sestavu tvoří Richard Pavelek (zpěv / ex-The Troud), Pavel Amiridis (baskytara / ex-Ynnity), Jiří Vratislav (kytara / ex-Slow Tension). Do března 2004 vznikl v nahrávacím studiu Fozy ve Studénce další počin Divine Nothing (2004). Autorem hudby a převážné většiny textů je opět direktor Alesh. Třemi texty přispěli Jiří Bialík, Blackosh a Poly. Samozřejmě nechyběli ani hosté – Víťa Kyselá (sbory), Zbyněk Ondra (saxofon), Aleš Hubáček (programování) a Lukáš Zavadil (programování).

Co zmůže víc, než povedený remix

V létě 2004 se The Squirm loučí s kytaristou Jiřím Vratislavem, který se rozhodl jít svou cestou. Vzápětí vychází cédéčko remixů několika skladeb Divine Nothing. CD bylo pojmenováno Resquirmixed (2004) a autorem remixů je spřízněná duše Lukáš Zavadil. Součástí tohoto alba je krom CD s remixy i DVD obsahující videoklipy: Firecracker, Nothing Can Change This, fotogalerii skupiny a krátký dokument. Na podzim 2004 vzniká za spolupráce Městského kulturního střediska ve Studénce a hlavně Lukáše Zavadila další videoklip Reflection – Resquirmixed. 17. prosince 2004 se ve studéneckém klubu Peklo uskutečnilo netradiční a vůbec první vystoupení The Squirm: akustický koncert spojený se křtem alba Resquirmixed (kmotrem byl Aleš Hubáček). Na tomto Divine Unplugged koncertu společně s The Squirm vystoupilo i trio November Session (projekt, kde se vedle Aleshe A.D. dále představili Roger Dawson – akustická kytara, zpěv a Libor Šlachta – akustická kytara. Konec roku 2004 přináší do sestavy The Squirm novou tvář – bubeníka Aleše Růžičku (ex-Slow Tension).

Personální rošády

V lednu 2005 jsou The Squirm hosty pořadu Madhouse, který vysílá TV Óčko. Na jaře, jako blesk z čistého nebe, ohlásí svůj odchod z kapely baskytarista Pavel Amiridis, a stejně tak opouští kapelu i bubeník Aleš Růžička. Oba členové uvádějí stejný důvod odchodu, kterým je časová vytíženost. The Squirm se opět stává jakýmsi torzem, neustále se potýkajícím s personálními problémy. Znovu následuje složitý proces hledání nových členů. Stereotypně se opakující situace s odchody nedává příležitost ke koncertování a časté personální změny dávají odpověď na častou otázku, kterou je nekoncertování kapely.

Restart

V roce 2006 je Alesh A.D. potřetí hostem rockového pořadu Rockle Tomáše Petržely (Český rozhlas Olomouc), ve kterém se rozhovor opírá o nejbližší plány The Squirm. 19. května 2006 probíhá ve Studénce hudební festival Miš Maš, na kterém Alesh A.D. dostává cenu Za přínos studénecké kultuře. 10. června 2006 ve Studénce proběhly oslavy Den města, kde krom několika formací vystoupil také The Squirm v sestavě Alesh A.D. (kytara, zpěv), Richard Pavelek (zpěv), Aleš Hubáček (kytara), Víťa Kyselá (baskytara) a bicí David Pospěch (ex-Deaf 99). Jak bylo předem domluveno, tento koncert byl ve znamení loučení se zpěvákem Richardem Pavelkem, který záhy odjel za pracovní nabídkou do Anglie.

Do budoucna hodlá principál Alesh A.D. pokračovat sám a The Squirm zůstává definitivně pouze jeho projektem. Alesh A.D. se koncem roku 2006 setkává se svým velkým hudebním guru – Michaelem Kocábem a jeho obnovenou kapelou Pražský Výběr II. Tohle osobní setkání přináší později Kocábovo hostování na chystaném debutovém albu The Squirm Hidden Deep Inside Bitter Thoughts (2009).

Symbol vzplanutí u hyperaktivisty?

V červenci 2007 se Alesh A.D. hlasí s demosnímkem Symbol Of Outburst (2007). Na podzim 2007 vznikají videoklipy; Liquid Religion, The Day Will Die And The Night Will Too (Radim Bittner) a Symbol Of Outburst (Lukáš Zavadil). V listopadu 2007 vychází DVD Dark Dictatorship Of Freedom And Honesty, které obsahuje šest videoklipů, akustický koncert Divine Acoustic 2004 a jako bonus fotogalerie plus několik zajímavostí z Aleshova video archívu (Terror, Root, Gallery Of Dead Batteries). 12. března 2008 je Alesh A.D. hostem Madhousu na TV Óčko.

Quo vadis?

V průběhu roku 2008 Alesh A.D. připravuje materiál pro oficiální debutové album The Squirm Hidden Deep Inside Bitter Thoughts, které je vypuštěno na světlo v lednu 2009. Jak vidno z výše sepsaných řádků, Alesh A.D. není zdaleka jen nadžánrový multiinstrumentalista, ale i nesmírně hyperaktivní člověk, který slovo relax asi nezná. Hudba je tu pro něj a on pro hudbu! Koncem roku 2009 vziká krátká spolupráce Aleshe s kapelou Projektil z Valašského Meziříčí, které otextoval a nazpíval několik skladeb pro jejich chystaný debut. Začátkem roku 2010 Alesh A.D. pomalu finišuje s chystaným albem In A Decadent Apathy.

Porce dekadentní apatie z kuchyně The Squirm

Jaro 2010 s sebou přineslo hned několik novinek z tábora The Squirm. 11. června 2010 vyšlo v pořadí již druhé MP3 album s názvem In A Decadent Apathy a nabídlo deset skladeb, videoklip ke skladbě Therapy Of Shadow Play a PDF booklet. Tvůrčího procesu se tentokrát kromě Aleshe A.D. (kytary, zpěv, baskytara, programování) zúčastnila i nebývalá řada hostů: Pavel Amiridis (baskytara), Psyek (programování), Lintraxx (rap), Mallory (zpěv), KarbiQ (programování), Päty (zpěv), P67K (programování), Q.rty (programování), Andrea Baslová (zpěv) a Bi5hop (programovaní).

Dekadentní podzim

V průběhu léta a podzimu 2010 proběhlo promotion k albu In A Decadent Apathy. Alesh A.D. poskytl několik rozhovorů a The Squirm se objevili v hudebních pořadech rádia RockMax s moderátorkou Monikou Kalinovou (Burdovou) a Českého rozhlasu Olomouc v pořadu Rockle s moderátorem Jirkou Matějů. MP3 album In A Decadent Apathy bylo kladně přijato jak ze strany fanoušků, tak i recenzentů. Na podzim téhož roku dostali The Squirm nabídku představit se na živo v brněnském klubu Favál v rámci festivalu Night Of Infinity Vol. 1. Tuto šanci se nakonec Alesh A.D. (kytara, zpěv) rozhodl využít a dal pro tuto příležitost dohromady koncertní sestavu ve složení: Karel Vošta (kytara), Pavel Amiridis (baskytara), Peter Bajči (bicí nástroje), Dušan Horna (kytara). Ještě téhož roku Alesh A.D. hostuje na debutu Karla Vošty Three Dots.

Dekadentně veselé velikonoce

24. dubna 2011 se uskutečnila v brněnském klubu Melodka akce s názvem Happy Easter Disaster, na níž se ve společnosti několika kapel objevili i The Squirm, kteří svým fanouškům aplikovali typickou dávku temného elektro rocku s příchutí hořké melancholie. 28. dubna 2011 byl Alesh A.D. společně s Karlem Voštou hostem Petra Korála v pořadu Inclubátor vysílaném pražským Rádiem 1. 24. června 2011 vystoupili The Squirm na akci Červnová noc, která proběhla ve Studénce. Byl to v pořadí třetí koncert s programem Decadently Alive a poslední ve výše uvedené sestavě.

Zpověď skrz nové album

První koncert The Squirm v roce 2012 se uskutečnil 30. června opět ve Studénce a to na akci, jejímž účelem byla podpora místního sledge hokeje. Tento podnik, originálně nazvaný Červnová noc 2, poctili svou účastí kromě The Squirm i Sunshine a Tichá dohoda. Kapelu opustil baskytarista Pavel Amiridis, kterého vystřídala Víťa Kyselá, která s The Squirm v minulosti už spolupracovala. 28. července 2012 zahráli The Squirm na hlavním pódiu festivalu Jičínfest 2012, kde předskakovali crossoverovým Krucipüsk. Podzim 2012 s sebou přinesl hned několik novinek. Na bubenickou stoličku usedá Vojta Seidler (ex-Crashpoint) a 15. října 2012 vychází třetí studiové album Thru. 10. listopadu 2012 The Squirm vystoupili v brněnské Melodce a 28. listopadu 2012 proběhl v pražském klubu Rock Café křest alba, jehož kmotry se stal Poly (Insania) a hudební publicista Petr Korál.

Nefunkční vnitrokapelní chemie aneb kapela jednoho muže

V únoru 2013 kapela vystupuje v ostravském klubu Chlív. Nikdo však netušil, že šlo o poslední vystoupení The Squirm. 3. března 2013 vychází na povrch Aleshovo prohlášení o definitivním ukončení koncertní činnosti The Squirm. Poté se stahuje do ústraní a začíná připravovat materiál pro své další album.

Příjemné předávkování vzrušením

5. ledna 2014 The Squirm Production společně se Surface Tension Records uvádějí do světa digitální hudby v pořadí čtvrté řadové album Overdose Of Arousal. Ohlasy recenzentů se shodují, že jde o přirozené (a veskrze zdařilé) pokračování předchozích počinů: strojově ostrá rytmika, přímočaré kytary, působivě civilní vokál, čím dál dotaženější a sevřenější vyznění a hlavně chytré písničky s alternativně-nezávislým nábojem…

Záblesky z minulosti …

28. března pod společnými křídly undergroundových vydavatelství Corpse Records a Dead Head Production vychází na kolekce demosnímků formace Terror. Exhumace kultovních nahrávek z první poloviny 90. let, devatenáct sírou nasáklých a potemnělých skladeb na jednom CD - to je Worship Old Days (Demo Collection). Představuje debut Chrám v podsvětí (neboli průřez tvorby kapely z období 1991–92) a druhý počin At The Nightfall (1993) + bonusy.

… a slibná budoucnost v dohledu

Vzhledem k ohlášené rezignaci (i tentokrát dočasné?) na koncertní aktivity The Squirm by se v dalších měsících mohlo zdát, že rok 2014 nepatří pro Aleshe A.D. k těm nejaktivnějším, ale opak je pravdou. Vedle průběžné mravenčí práce při sestavování materiálů pro svou komplexní antologii “Včerejší současnost“ už vznikají základy dalšího alba s názvem Unspoken, které by mělo v dohledné době spatřit světlo světa a k jehož propagaci se nezdolný Alesh A.D. chystá znovu alespoň příležitostně vystupovat naživo. Významnou a svým způsobem pikantní novinkou pak je i návrat po patnácti letech do řad legendární skupiny ROOT na postu kytaristy.

Poodhalení „Nevyřčeného“

Od podzimu 2014 střídá Alesh A.D. s legendární brněnskou kapelou Root jedno pódium za druhým, ale ve volných chvílích ustavičně pracuje na novém, již pátem řadovém albu The Squirm. Ke spolupráci oslovuje Boba Kramoliše (baskytara) a Jiřího Kyse Jr. (bicí). S Bobem se setkal už dříve v roce 1996, tehdy to bylo v obnovené sestavě Root. S bubeníkem Jiřím na sebe narazili v roce 2009 ve formaci Projektil, kde účinkoval i Bob. Slovo dalo slovo a tato tříčlenná sestava započala nahrávání nového materiálu, který měl Alesh A.D. jak jinak než dokonale připraven a to jak hudebně, tak i textově. Na albu „Unspoken“ účinkují i dva hosté: Aleshův dlouholetý kytarový vzor a skvělý přítel Petr Blackosh Hošek, kterého netřeba představovat a Dalibor Hromada (klávesy), který byl dříve také součástí kapely Projektil. Nahrávka vznikala převážně v domácích studiích členů, ale velkou zajímavostí je, že se členové v průběhu nahrávání nesetkali ani jedenkrát. I tak vše probíhalo pod Aleshovou taktovkou jako obvykle. Páté řadové album „Unspoken“ vychází na CD nosiči takticky 5.5.2015 pod štítem vydavatele JB Agency & TS Production. Online distribuce alba se ujímá jako u předchozí desky finský label Surface Tensin Rec. Toto album je posledním počinem pod štítem The Squirm. Na konci roku 2015 Alesh A.D. definitivně uzavírá kapitolu The Squirm a výhradně se věnuje kapele ROOT. Začíná se psát nová éra.

Chvilku mi trvalo, než jsem si s lehkým mrazením vybavil, že už to je hodně přes patnáct let od okamžiku, kdy se poprvé protnuly naše cesty… Tehdy jsem s Aleshem sepisoval rozhovor pro časopis Big Beng! Zvláštním, jen stěží popsatelným způsobem mě vtáhla atmosféra kazetové prvotiny jeho „Baterek“. A vlastně už při tom prvním setkání hrály klíčovou roli všechny základní faktory, kterými se Aleshova muzika vyznačuje dodnes. Byla z toho cítit svébytná energie, zajímavé skladatelské nápady a (snad se neurazí) drobný kousek čehosi rušivě pichlavého, co výsledný dojem vzdalovalo od formální dokonalosti, ale nakonec stejně nutilo k dalšímu poslechu.

Později se věci kolem Gallery Of Dead Batteries odvíjely ne vždy úplně uspokojivým směrem, a když Alesh rozjel nový projekt The Squirm, musím na rovinu přiznat, že jsem k jeho výtvorům na čas malinko ochladl. Jasně, nešlo než cítit hluboké sympatie zaujetí a pracovitosti, s níž neoblomně postupoval nastíněnou cestou. Taky jsme si občas pěkně poklábosili o Iron Maiden, na jejichž jedinečnosti jsme se vždycky shodli.

Teprve postupně jsem se ale naučil docenit kouzlo The Squirm a jejich melancholicky potemnělých písniček s křupavou elektronickou glazurou. Ale možná je to i tím, jak se Alesh A.D. postupně vyvíjel a zlepšoval – srovnáme-li lehce neukotvenou a snad až moc mansonovsko-reznorovskou prvotinu Virgin Stitch s nejnovějšími nahrávkami, je velká radost slyšet, o kolik jsou aktuální počiny autorsky vyzrálejší. A přitom je v nich pořád ono původní „cosi“ tajemně dráždivého.

Další devizou Aleshova tvůrčího pojetí, vedle již mnohokrát zmiňované všestrannosti, je cit pro využití svého potenciálu. Například jako zpěvák není žádný Karel Gott, ba ani Bruce Dickinson, ale přesně, ví, co chce svým zpěvem sdělit a jak jím skladbu podepřít… Dál si nezničitelně vede svou a přes značnou tvůrčí kvantitu ho neopouští invence.

Čas mu dal za pravdu z hlediska DIY přístupu – své nahrávky začal posílat do světa „virtuálně“ a víceméně bez nosičů dávno předtím, než se digitální „samovydávání“ na netu stalo běžnou normou.

Z nejnovějších alb, řekněme posledních dvou plus z ukázek z toho chystaného, mám dojem, jako by se znovu výrazněji kondenzovala energie a feeling někdejších Baterek. Možná po všech těch letech paradox, ale spíš jen zdánlivý. Bylo by moc jednoduché schovat se za klišé, že „kruh se pomyslně uzavírá“. Aleshova hudba zkrátka po čase opět získává jakoby přírodnější, méně syntetický charakter, rozhodně nikoliv ke škodě výsledku.

Jestli jsem ochoten si na něco vsadit, pak na to, že s ním ani do budoucna nebude nuda. Přestože zůstává zaklesnut hluboko v undergroundu a upřímně řečeno na jeho aktivity víceméně sedí měřítka zaťatých, žel ne vždy pochopených solitérů, kdo si najde k The Squirm cestu, nezůstane bez odměny. Díky Aleshi!

                                                                                  Michal Husák

Velký dík za sepsání biografie patří Radku Bubeníčkovi, Michalu Jakubíkovi, Janet a za redakční úpravu Michalovi Husákovi.