Tak koukněte na BIO a historii :) :) :)
připravuji: Zkušebna a podraz od King Size aneb konec Makadamu
Tyto stránky pražské rockové a později art-rockové kapely Makadam, která hrála v letech 1987-1993 mají pouze vzpomínkový, možná až sentimentální charakter. Kapela za svého působení vystřídala několik muzikantů, ale ti opravdu věrní členové, kteří neutíkali za lepším, například k nahrávání desek s jinou partičkou nebo za podnikáním devadesátých let, ti vytvořili tuto konečnou sestavu: Marek Benešovský † 2000 (kytara, zpěv), Honza Schmid (bicí nástroje), Jiří Pergl (klávesové nástroje), Jiří Rubeš (basová kytara), Věra Pravdová - Perglová (zpěv), Béda Poustka (zpěv) a Viktor Štekl (sólová kytara), kterého ještě nakonec v posledním roce aktivního hraní vystřídal David Strnad a Jirku Pergla v téže době doplnil na druhé klávesy Michal Jirák (moderátor rádia Bonton).
A teď k vlastní muzice...
Zatím je zde šest skladeb: "Vy kdo se dnes kajete, Čas, Zlá, Karákum, Sídliště a Věčnost", které převážně složil a otextoval Marek Benešovský. V tuto chvíli jsou zde ještě čerstvě přidané skladby "Dopis" a "Půjčím si tě na noc." Přesněji řečeno Dopis Radce. Na zkouškách se muselo zpívat dopis Katce, ale to už je zase jiný příběh. Druhá skladba "Půjčím si tě na noc" byla legrační v tom, že se neustále měnil její název a když se konečně ustálil, začala se skladba měnit obsahově. Vše jsme nahráli ve studiu Hostivař Zdeňka Šikýře v roce 1990, takže prosím o značnou shovívavost při poslechu zvukového záznamu a vůbec s přihlédnutím ke zvukovým možnostem v té době. (technicky a detailněji k nahrávání ve spodní části článku)
V první skladbě "Vy kdo se dnes kajete" si nemůžu odpustit důraz na zcela vizionářský text, který Marek napsal a to ještě poměrně dlouho před listopadem 1989. Ve druhé skladbě "Čas" zase na jeho nezaměnitelný hlasový nářez spolu s Věrou Perglovou. Věrka se do toho pěkně opřelala i ve skladbách "Karákum" a "Sídliště". O skladbě ,,Čas" se dá bez nadsázky říci, že je to takové dítě Viktora Štekla a Marka Benešovského, to bylo období, kde tito dva spoluhráči dost významně autorsky spolupracovali a na jejich kytarách to bylo skutečně znát. A Věrka? O Věrce jsme tenkrát často slyšeli, že je to hlasem folkařka, většinou opět od bývalých členů kapely, ale nám se to tak prostě líbilo, všem to dělalo radost a hlavně Věrka byla dobrá duše kapely. Jinak "Sídliště" okomentoval ve své době a to pořádně rýpavě jeden muzikant slovy: "Pozor, Marillion jsou konečně v Praze!" Tenkrát nás to mělo dozajista naštvat, ale mně a Markovi to udělalo radost, stejně tak i zbytku kapely. Byla to taková škola od Petra Fairaisela (veliký Marillionista). Nám se zkrátka tahle zamyšlená, komplikovaná a výrazová muzika líbila. V té zatím poslední skladbě "Věčnost" dal o sobě zase vědět Michal Jirák na (E-mu Emulatoru) tkzv. EMAXU, což na začátku devadesátých let byla docela pěkná mašinka. V Praze ho měli pouze dva lidé, toho druhého EMAXE měl někdy v roce 1991 Ota Baláž, který zkoušel s Novou Růží (Vildou Čokem, Frantou Hönigem a Petrem Roškaňukem) v naší zkušebně na Smíchově. (ještě mi dluží za nájem) :) Tolik malou oklikou k EMAXU. Škoda jen, že se toho s Michalem Jirákem a spolu s Jirkou Perglem neudělalo víc, Michal byl prostě tak trochu šílenec a kluci u kláves si malinko nesedli, tak už to v kapelách bývá. Vše se nakonec vyřešilo tím, když Michal Jirák dostal lano jít dělat do jiného rádia a odešel z Bontou. Pomohl si sice v tom, že dostal v rádiu vlastní pořad, ovšem z časových důvodů musel muziku pověsit na hřebík.
O Jirkovi Perglovi...
Jirka byl a určitě ještě je výborný klávesák, kdysi v minulosti už s Markem Benešovským spolupracoval, pamatuji se z jejich vyprávění na docela zábavné hlášky, (hraj CIS !!! ... Už?) :) Školní besídky byly prostě zabíračky. Když se pak Jirka vrátil z vojny (jako gen. "absík" /***/) Markova volba byla jasná. Hned po první zkoušce nebylo co řešit, Jirka své muzikantské řemeslo rutinně zvládal a vždy měl jasnou představu, co kde má jak být. (Doufám Jirko, že už Ti ten půdní objev, tuším, že dědictví "Yamaha DX7" hraje?)
O Bédovi...
O druhý vokál se v kapele postaral Béda Poustka, který svým hlasem a rozsahem předváděl nevídané kousky, takže z jedné vokalistky a jednoho vokalisty byly v některých pasážích vokalistky dvě. V "Sídlišti" zpíval Béda a vokály si zapěli Marek s Viktorem a Věrkou. :)
Technika nahrávání a studio...
Studio Zdeňka Šikýře bylo vlastně zcela první studio pro kapely, které vystrkovaly růžky a z pochopitelných důvodů si nemohly dovolit nahrávat za hotové, třeba v GLOBUSU nebo SUPRAPHONU. :) :) :) Zdeněk Šikýř (mimochodem bývalý klávesák VÍTKOVA KVARTETA) byl prostě správný zvukařský týpek, který pomáhal kapelám v rozpuku se zdravě studiově orazit. Když bylo při natáčení potřeba něco dotáhnout, choval se jako kamarád nebo člen kapely, ale určitě né jako stroj na peníze! Psal se rock 1990.
K nahrávání a míchání v roce 2014 ještě doplňuji, že vzhledem ke katastrofálnímu stavu původních nahrávek proběhla v srpnu letošního rocku akce MAKADAM MASTERING 2014, která byla zcela nevyhnutelná. Původní záznam byl po 24-letech téměř nepoužitelný, ale nakonec se to docela podařilo. Točilo se to tenkrát, světe div se, pouze do čtyř stop a to na vyšší rychlost (kvůli šumu) a potom dodatečně zpomalovalo. Pamatuji se, že nám na to míchání tenkrát zapůčil Pavel Roth takové udělátko (double deck na chromky 4,5 9 a 13.5 rychlost), dokonce na to byl mezi muzikanty pořadník, kdo, kdy, komu, za kolik?... Byl to takový přístroj "rovnák na vohejbák". Já ho kupříkladu hned po nahrávání předával do rukou Robertovi Kodymovi, který to okomentoval slovy: "Doufám, že se na to netočily nějaký sračky " no a ten ho pak měl přesně podle harmonogramu doručit snad Ledeckému. :) :) :) To celé nahrané pak skončilo na velkém studiovém kotouči a ten 24let odpočíval, zřejmě i v magnetickém poli. Když jsme do toho letos vlezli (pan zvukař a já), tak jsme zjistili, že nám třeba ve "Zlé / Vyměním přátelství" utíkají kopáky s basou, takže trochu brambory, takový přeslech, jako když jdou dvě nahrávky přes sebe, ale co nadělám. Určitě by se to dalo po letech dodatečně dohrát, či to tam střihnout z jiné části, ale nechtěli jsme dělat žádné podfuky, těch už je v muzice dost. Písniček je slušné množství, takže se budu snažit to sem postupně dodat. Času je málo.
HS